експорт > пазари


Какво се случва след като Украйна премахна митата за български стоки

Фирми от Клубът на експортьора към сайта exporter.bg коментират ефектът от това решение на украинското правителство

Според анализ на Министерството на икономиката България има потенциал да си върне част от загубените през последните две години позиции на 43-милионния украински пазар.

Украйна свали митата за български стоки от 1 януари 2016 г. Това стана по силата на подписаното през лятото на 2014 г. Споразумение за асоцииране (СА) между ЕС и Украйна, в рамките на което е включена търговска част, т. нар. дълбока и всеобхватна зона за свободна търговия (ДВЗСТ).

Премахването на митническите тарифи ще даде възможност на повече родни производители да отправят поглед към този необятен 43-милионен пазар.

Украйна е един от основните търговски партньори на България. По предварителни данни на НСИ, износът на България за Украйна за 2015 г. е в размер на 367.2 млн. лв. и бележи спад от 1.4% спрямо 2014 г. (372.3 млн.лв). Вносът също отчита спад от 11.8% и е в размер на 916.2 млн.лв. за 2015 г., докато през 2014 г. е бил 1 038.3 млн.лв. През 2015 г. търговското салдо между двете страни е намаляло с 549.0 млн.лв.

Отрицателните стойностни изменения за 2014 г. спямо 2013 г. са още по-големи. През 2013 г. сме изнасяли продукция в размер на 837.0 млн. лв., което показва, че само за две години България отбелязва спад в износа с близо 57%. Не толкова драстични, но също песимистични са и резултатите, които се наблюдават при вноса. При 1 120.8 млн.лв. за 2013 г., внесените за 2015 г. стоки от Украйна са на стойност 916.2 млн., което е с близо 20% надолу.

Според анализ на Министерството на икономиката България има потенциал да си върне част от загубените през последните две години позиции на украинския пазар. Перспективите са да бъдат предложени на украинския пазар оборудване за хранително-вкусовата промишленост и хранителни стоки, изделия на електрониката, подемно-транспортни машини, оптични уреди и апарати, металообработващи машини, ел. двигатели и генератори, мъжка и дамска конфекция, керамични настилки и облицовки от емайл, санитарно оборудване от керамика и др.

В номенклатурата на износа за Украйна през 2014 г. стоковата група нефтени масла е формирала 41.1% от износа, групата медикаменти е формирала 10.8% от него. Останалите стокови групи са с относителен дял под 3.6%. Вносът от Украйна се състои основно от каменни въглища, нефтени суровини, продукти от желязо.

Добра възможност за фирмите от хранително-вкусовата промишленост и текстилния бранш да изнасят в Украйна, вижда и инж. Емил Шаранков, изпълнителен директор на ВМВ Метал ООД.

Неговата компания няма износ за бившата руска република, но е категоричен, че "отпадането на митата за български стоки, е нещо твърде положително за бизнеса“.

“Потенциалът за български стоки на този пазар е огромен”, коментира пред exporter.bg Георги Стоименов, председател на Борда на директорите на „Подемкран“ АД – водещ доставчик на кранове и услуги за крановата индустрия в България и региона. Според него и досега действащите митнически тарифи с Украйна не са били пречка пред българското машиностроене. Компанията има добра история на продажби и ще насочи допълнителни усилия в новите условия.

Допълнителни усилия ще съсредоточи и водещата спедиторска компания „Гопет транс“ ЕООД. Консултантът по мениджмънт Петър Петров прогнозира, че със свалянето на митата компанията постепенно ще увеличи количествата, а също така и ще генерира стоки за ре-експорт от съседни страни.

Кап. Димитър Демирев от Трайдънт Фрейт ООД споделя мнението на Петър Петров, че в момента българският износ за Украйна е доста ограничен и смята, че „видимо България се ориентира и отвори към Европа - чрез контейнерните линии върви внос и износ почти с целия свят“.

Не толкова оптимистични се оказаха мненията по темата на мениджърите на малки и средни фармацевтични компании у нас. Те споделиха пред exporter.bg, че нестабилната политическа обстановка в момента в Украйна е довела до срив на държавните институции. Нашите фирми се сблъскват с редица административни неуредици и неясноти, прехвърляне на правомощия от едно учреждение на друго, забавяне на разрешителни за експорт или изобщо отказ за издаване и др.

Малките и средни транспортни фирми пък изобщо избягват да пътуват до и през Украйна, водени от мерки за сигурност. Техният трафик напоследък минавал през Беларус.

По данни на Министерството на икономиката, в момента в България са регистрирани повече от 400 компании с украински капитал и представителства на украински предприятия, а в Украйна действат над 200 предприятия с участие на български капитал, от които 67 са представителства на български компании.

Увеличаването на инвестициите и туристопотока от Украйна биха помогнали за намаляване на дебаланса в търговията със стоки, сочи още анализът. Страната ни има благоприятни условия за работа на чуждестранните инвеститори. По данни на БНБ за периода 1996-2014 г. привлечените инвестиции от Украйна са в размер на 14.4 млн. евро и страната заема 66-о място. По Закона за насърчаване на инвестициите до момента няма сертифицирани проекти с участието на украински инвеститори.

Украйна влиза в топ десет на най-важните туристически партньори за България През 2014 г. броят на украинските туристи е намалял с 8.7% спрямо 2013 г. и е достигнал 269 646. Украинските граждани заемат 8-о място в класацията по брой на чуждестранни туристи, посетили България през 2014 г.

Коментари на фирми от Клубът на експортьора към сайта exporter.bg


Петър Петров, консултант по мениджмънт на Гопет Транс ЕООД:

Трябва да минат поне 5-6 месеца, за да се усети ефекта

"Към момента не се забелязва някакво значително  повишение на износните количества, но според мен трябва да мине един период от поне 5-6 месеца, за да се  усети ефекта. Няма как за толкова кратко време да се договорят доставки на стоки.

По принцип българския експорт за Украйна е доста ограничен, но предполагам, че със свалянето на митата постепенно ще увеличим количествата, а също ще генерираме стоки за ре-експорт от съседни страни".

Инж. Емил Шаранков, изпълнителен директор на ВМВ Метал ООД:

Добра възможност  за фирмите от хранително-вкусовата промишленост и текстилния бранш

"Отпадането на митата за български стоки, които се изнасят за Украйна, е нещо твърде положително за бизнеса. На този етап обаче ние не можем да се възползваме от тази възможност, защото нямаме експорт за тази държава. Разбира се това би могло да се случи през следващите години и тогава ще се възползваме от тази опция. Вероятно тя е много добра за фирмите от хранително-вкусовата промишленост и текстилния бранш.

По принцип ние купуваме от Украйна чугун и феросплави. Не бива да се забравя, че в металургията и машиностроенето Турция и Украйна са основни конкуренти на България в региона."

Капитан Димитър Демиров, управител на Трайдънт Фрейт ООД:

Може би е още рано, но засега не виждаме кой знае какво движение на стоки

"Трайдънт Фрейт ООД е транспортно - спедиторска и агенцийна компания. Ние по скоро обслужваме търговски компании по внос, износ и транзит на стоки и обработка в пристанищата.

Може би е още рано, но засега не виждаме кой знае какво движение на стоки. През фериботната връзка Одеса – Варна – Поти – Одеса на всеки 10 дни, нищо не върви като внос/износ както към Украйна, така и за Грузия.
От Варна за Грузия се товарят употребявани автомобили от Европа - леки и товарни. Няма български стоки. Колегите от авто спедициите също не регистрират обмен с Украйна.

Видимо България се ориентира и се отвори към Европа. Чрез контейнерните линии върви внос и износ почти с целия свят.

Георги Стоименов – председател на Борда на директорите на Подемкран АД:

Потенциалът за продукти с произход България на този пазар е огромен

„Потенциалът за продукти с произход България на този пазар е огромен. Досега действащите тарифи с Украйна не са били пречка пред българското машиностроене. Подемкран има добра история на продажби и ние ще насочим допълнителни усилия в новите условия“.

Димитър Дженев



 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер