експорт > пазари


Имаме висококачествени вина и трябва да сме горди с продукта Made in Bulgaria

Цветелина Николова, управляващ директор на „Платиниум брандс“ и „Катаржина естейт“, на конференцията на Exporter.bg „Made in Bulgaria – предимство или недостатък“, за потенциала на българското вино и къде е България на световната винена сцена

„Стъпваме на международните пазари с желание и увереност и се опитваме с реални дегустации да покажем, как винопроизводството се е развило и можем да сме конкурентни с всяка една държава“, каза още тя.

„България има висококачествени вина, вече имаме самочувствието да ги правим. Ние наистина сме конкурентни с всички държави-винопроизводителки и смятам, че трябва да сме горди с продукта Made in Bulgaria“.

Това заяви Цветелина Николова, управляващ директор на "Платиниум брандс" и „Катаржина естейт“ на организираната от Exporter.bg конференция на тема: „Made in Bulgaria – предимство или недостатък“.

Тя коментира, че компанията им стъпва на международните пазари с желание и увереност. И основното, което прави е, не да лежи на това, че българското вино няма добър имидж, а се опитва с реални дегустации да покаже, как винопроизводството се е развило и страната ни може да е конкурентна с всяка една държава.

Николова с гордост сподели, че благодарение на много усилия, страната ни вече втора година е включена в програмите на OIV – Международната организация по лозата и виното. И в резултат на това, държавите-членки на организацията са променили представата си за нас. „Защото видяха с очите си какво правим в България, видяха, че имаме невероятен климат, подходящи условия, много инвестирани пари в технологии и производства, безспорни специалисти и видяха, че наистина можем да сме конкурентни“, допълни тя.

Шефката на „Катаржина естейт“ припомни на участниците, как през 70-те години България е била номер едно износител на вино по света и е изнасяла 360 млн. л. годишно. Предимно гъмза, мавруд и мелник. В момента тези наши сортове почти не се изнасят, а по думите й имат голям потенциал. 10 години по-късно Франция доста напредва и България става втора, а в края на 80-те години цифрите главоломно падат. Винопроизводството става неприоритетен отрасъл и страната ни губи голяма част от пазарите, които е държала. За сравнение през 2015 г. сме изнесли 60 млн. л вино, оперирани от 262 изби.

По думите й, ако всички производители, асоциации и неправителствени организации обединят усилия и се работи по единна политика за формиране на национален бранд на виното, страната ни може да постигне добри резултати, да си върне част от изгубените пазари и да покажем на света, какво стои зад бранда Made in Bulgaria.

Николова сподели какво правят винопроизводителите по света и какво прави правителството за тях, като даде примери със страни като Чили и Аржентина. Винопроизводителите там имат огромна подкрепа и ясна и точна концепция, как трябва да завладеят пазарите по света.

В тези страни са взели решение, че този отрасъл е приритетен и така на производител на вино в Чили, държавата плаща половината от производствената цена. Следователно той може да изнася на наистина конкурентна цена, да продава вина на достъпни цени, на добро качество, при това под общия бранд на държавата. И още нещо много важно. Договарят се с почти всички държави в света да не плащат мита и допълнителни данъци и такси, което не утежнява цената на дадения продукт, когато се внесе в конкретна държава.

„Когато има целенасочена държавна политика за конкретен приоритетен сектор, това е от определящо значение за конкурентоспособността на даден продукт. Смятам, че когато си успешен и имаш ясна представа какво искаш да постигнеш на едни определени пазари и как да го постигнеш, ти си успешен не само на вътрешен пазар, но и на външен“, заключи Цветелина Николова.

Снимка: Божидар Марков

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер