експорт > пазари


Подводни камъни на руския пазар

Руският пазар е много благодатен за нашите вина, но само за хора, които го гледат отстрани

Един по-различен и откровен поглед на Наталия Къснеделчева, управител на “Винпром Русе”, за капаните, които те дебнат, когато продаваш вина в Русия

Гледаш статистика с някакви милиони литри вино, изнесени в Русия, и си казваш: Ау... Значи винарския бранш в България процъфтява. Ето те правят износ, правят пари. Браво на тях! Но какви къртовски усилия изискват тези милиони литри и какво ходене по мъките пада, точно като по Алексей Толстой.

И че маржът, който накрая остава в производителя е между 6 и 8 %. Това го знаят само хора от кухнята, които се пекат на тоя огън. Като Наталия Къснеделчева, управител на “Винпром Русе”.

Само на пръв поглед


Тя знае по-добре от другите, че руският пазар е много хубав, но само на пръв поглед и само за тези, които го гледат отвън. “Той е много благодатен за нас като производители, но в същото време е много хлъзгав и много несигурен. Това го говоря от 6 години, но ситуацията не се променя”, открехва завесата Къснеделчева, при едно от многото ми посещения във “Винпром Русе”.

Да, това е пазарът на големите обеми и на големите обороти. Но в същото време това е арената, където нещата се променят буквално за една нощ, от днес за утре.

“От днес за утре се променя закон или режим за внос. Или се променя лицензиране. Или се променят бандероли. И това става изведнъж”, казва шефката на най-големия винпром в България.

И като се спусне това решение, никой не мисли за последиците, които ще настъпят за цели икономики или фирми.

Подводните камъни


Освен това тези промени са чести. Минимум два-три пъти в годината. “Именно тази непредсказуемост и хлъзгавост на този пазар го прави много труден. Затова казвам, че всички, които работим на него, сме в един огромен риск. Но сме принудени. Нямаме други пазари и работим”, обобщава реалността бизнес дамата.

Поради честата смяна на стандарти от руска страна винпромът често се оказва с големи наличности от етикети и материали, които няма как да се пласират, защото нещата вече са се променили.

Или изведнъж се решава, че трябва да бъдат сменени документите, с които стоката се приема на руска митница. Камионите стоят там по две-три седмици.

“Тръгваме да правим документи наново. И започва да се изисква консулска заверка, здравна заверка, нов вид документи и всичко това ставя някак ей така. Ние получаваме информация от съответните ни клиенти, когато вече са притиснати и когато нещото вече се е случило. До нас съответното изискване не е дошло предварително. Не се дава и гратисен период. Ето това са подводните камъни на този пазар”, разказва Къснеделчева.

Другите капани


Има и друг сериозен проблем. Търговците на алкохол в Русия не разполагат с финансови средства и запаси както преди. Те подлежат на много строг режим от страна на банките, които все по-трудно им дават пари. И затова обемите на поръчките им вече не са същите.

“От вагони те минаха на коли. Правят по-чести заявки, но за по-малки количества”, разказва управителката на русенския винпром. От своя страна тя поръчва по-малки тиражи опаковки, защото са по-скъпи.

И защото не смее да заяви повече, тъй като има и друг капан. Ако импортьорът, с който работи в Русия, фалира, трябва да минеш към друг. Но това означава печатане на нови етикети и допълнителни стикери, защото новият играч изисква още нещо да бъде дописано. И пак се почва от начало, и пак е много сложно.

“Всички казват, че руският пазар е много благодатен, защото го гледат отстрани”, казва в заключение Наталия Къснеделчева.

 

Димитър Дженев

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер