експорт > пазари


Катаржина Естейт ще инвестира в модерни био лозя

Цветелина Николова, изпълнителен директор на Катаржина Естейт, пред exporter.bg за това как превръща избата в еталон за българското винарство

Катаржина Естейт ще представи нова ракия Мезек, прави инвестиции в био вино и засилва експорта

Добра година ли беше 2012 г. за Катаржина Естейт?

- Беше една много успешна година с големи ръстове от 35 %, които дойдоха от вината във високия ценови клас. Увеличение в продажбите отбелязаха и вината от средния ценови клас. Създадохме нови брандове, които се радват на голям успех.

Завършихме и три проекта свързани с нови технологии, които допринесоха за доста по-високото качество на виното. Започнахме работа и по нови проекти - те ще ни дадат възможност да увеличим производството.

Какво говорят резултатите за съотношението експорт – вътрешен пазар?

- През 2012 г. почти цялото производство беше предназначено за вътрешния пазар, защото нямахме достатъчно капацитет да развиваме външните пазари.  Само 5 % от продукцията отиваше за експорт.

Тъй като интереса към нашите вина на международната винена сцена стана сериозен, решихме да променим съотношението вътрешен – външен пазар и да увеличим количествата за износ. Именно затова предприехме стъпки и сега, когато останалите 3500 дка лозя влязоха в плододавност започваме сериозна работа по производството за експорт.

Катаржина Естейт става все по-популярна в чужбина и запитванията за износ на вино от 2 години насам непрекъснато растат. Огромно значение за този растящ интерес имат и всичките награди, които избата е печелила и продължава да печели от престижни световни и национални конкурси.

Също така и благодарение на високите оценки, които Робърт Паркър* даде за наши вина, Катаржина Естейт стана много познаваема на външните пазари. Хората в чужбина започнаха да оценяват нашето вино и да го възприемат в малко по-различна категория.

Общото мнение за българското вино в чужбина е, че то е евтино - 1 евро или дори 60-70 евроцента, което предполага ниско качество. Успяхме да наложим нов имидж на вината на Катаржина, а именно, че има качествени български вина, но вече на по-висока цена.

Хората научиха, че Катаржина означава висококачествено вино. Започнаха да го приемат много добре, да искат да продават Катаржина и то във висок ценови клас като вино от 12-15-20 евро бутилката.

Как ще коментирате прогнозите на известни световни експерти, че през 2013 г. в резултат на лошите реколти от 2012 г. в Испания, Франция и Италия, а и въобще в света, ще има сериозен недостиг на бутилирано вино?

- Да, като цяло в света и особено в Европа, реколтата беше да не кажа слаба, но не толкова добра, колкото през последните 4-5 години. В Европа недостигът в количествата вино е от порядъка на 35-40 %. В България е около 35 %.

В Катаржина завършихме със спад в количеството  - около23 %, но направихме сериозна инвестиция в качеството. Т.е. запазихме качеството за сметка на количеството. Благодарение на правилната ни стратегия за 2013 г. ще успеем да подсигурим достатъчно вино, необходимо за пазара.

Но като цяло смятам, че в Европа наистина ще има недостиг, което може да даде по-голям плюс в продажбите на вината от Новия свят.

Някои специалисти смятат, че този световен недостиг и повишаването на цените на вината от Новия свят, дават шанс и на българските вина, да увеличат продажбите си на външните пазари. Така ли е?

- Вярно е, че има повишение на цените на вината от Новия свят. При тях обаче е много важно съотношението качество-цена. Хората започват да разбират, че качеството на вината от Новия свят не винаги е толкова добро, колкото трябва да бъде, за цената, на която се продава.

В този смисъл може да се каже: Да, има шанс за качествените български вина.

Разкажете ни за най-интересните проекти на Катаржина Естейт?

- Те са много и са наистина интересни. Работим по няколко нови проекта за нови брандове в различни ценови категории, както и върху бранд за нова ракия на Катаржина Естейт.

Това наистина е много интересно и е новина.

- Съвсем скоро, до два месеца, ще пуснем новата ракия на пазара. Вече сме готови с визията и маркетирането.

Как ще се казва?


- Марката е Мезек. Ракия Мезек. Мезек e много добре позициониран бранд, много харесван от хората. Виното Мезек като съотношение качество-цена е едно от най-добрите на пазара и съм сигурна, че хората ще приемат добре и ракията Мезек, защото е с много добро качество.

Направиха я братята близнаци Свилен и Иван Кисьови. Те са много доволни от това, което са постигнали като качество, а това е гаранция, че и клиентите ще я харесат.

Каква ще е цената й?

- Около 10 лева базова цена.

Бихте ли ни разказала и за европейските проекти, които сте спечелили?

- Получаваме доста субсидии по европейски проекти, които наистина много ни помагат – за развитието на лозята, технологията и в подмяната изобщо на цялата производствена част.

Давам за пример смяната на формировката в лозята като построяването на съоръжения за капково напояване, което е много важно за България, защото през последните години се вижда, че тенденцията за сухи периоди се увеличава и ако няма капково напояване резултатите няма да са добри. Поливаме и с хеликоптери, което е доста голяма инвестиция.

Другите ни специални проекти, заложени в плана за 2013 г., са по Европейската програма за производството, те са в сферата на производството и земеделието. Като например смяна на дъбови бъчви, ферментационни съдове, закупуване на всякаква техника, необходима за едно модерно винопроизводство.

Имаме и още един нов проект. Започваме да строим хотел в Катаржина, което ще допринесе за развитието на винения туризъм. Много отдавна го планираме, но все оставаше на заден план. Сега вече завършихме проекта и се надявам да започнем да го реализираме.

През 2013 г. ще се отворят нови мерки, по които ще кандидатстваме за европейски проекти. И тъй като Европа залага на био динамиката, ние очакваме, че ще се отворят много програми, които да дадат възможност лозята да се преобразуват в биологични.

В Австрия почти всичко е био динамика, в Страсбург целия регион е био динамика, в Германия по-голямата част от лозята са био.

Ние вече от година работим по такъв проект, който е от особено значение за нас. По стандарт, био лозето става готово за експлоатация в рамките на 3 години,  ние вече сме го започнали. След 2 години ще зарадваме феновете на Катаржина Естейт с качествено био вино.

В България все още няма био лозе. Ние, в Катаржина, сме първи.

През 2012 г. имахте много щастливи поводи в личен и професионален план. Родихте прекрасна дъщеричка, да ви е жива и здрава и много да ви радва, станахте Млад мениджър на годината в класацията на фондация “Еврика”. Как ги съчетахте всички тези емоции?

- В деня, когато спечелих този ценен приз, в мига, когато това се случи, се замислих и затова много се развълнувах по време на церемонията. Замислих се върху това, че през цялата година си силен, силен, силен, даваш всичко от себе си, да постигнеш всички резултати и точно в този ден си даваш сметка, че си е заслужавало огромния труд и напрежение, безсънните нощи. И ми стана тъжно от радост.

Защото замисляйки се върху всички тези неща, които ми се случиха, било в личен или професионален план, тази награда наистина ме кара да се чувствам щастлива и ме тласка да продължавам да следвам амбициите си с още по-голяма сила и воля, защото аз съм човек, който знае какво иска и знае как да го постигне. Разчитам единствено на себе си - така се чувствам по-сигурна. Знам, че щом зависи от мен и съм здрава, ще го постигна.

Какво си пожелавате за 2013 година?

- За 2013 година си пожелавам здраве и късмет.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев


Снимка: Юлиян Донов


* Робърт Паркър оцени виното Katarzyna Reserve с 91 точки. Тази оценка го превърна в емблематичен бранд на международния пазар. Паркър е може би най-неподкупния и обективен в оценките си винен критик, от който винарите се страхуват. Именно тези му две качества го правят дегустатор номер едно, а името му се е превърнало в легенда.

За Цветелина Николова


Цветелина Николова  управлява “Катаржина Естейт”, включваща фирмите „ Полтурист”, „Катаржина Винеярдс”, Полинвест”,  „Белица Винеярдс”, Аполония Винеярдс”, „Полония”, „Уайн България” и търговското дружество „Платиниум Брандс” Завършила е бакалавърска степен по политология на френски език и има придобита магистърска степен по Международни икономически отношения от УНСС. Стартира кариерата си през 2001 г. като маркетинг специалист в Red Bull България. От 2003 г. започва работата си в Белведере България като търговски представител, а от 2006 г. до 2011 г. е търговски и маркетинг директор на холдинга.

За Катаржина Естейт


Катаржина Естейт е една от най-награждаваните български изби на международната винена сцена. За 2012 година е представила България с изключителните си вина на най-престижните винени конкурси като Vinalies International Paris, Chardonnay du Monde France, China Wine& Spirit Awards. Избата е носител на най-високи отличия.


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер