експорт > пазари


Износът извън ЕС – спасителен пояс за фирмите

Турция е един от най-големите пазари на България. Страната се нарежда на второ място, след Германия, с дял от общия износ в размер на 9,5 на сто.


За първите 11 месеца на 2008 година относителният дял на износа към ЕС е бил 60%, докато пет години по-късно той намалява до 58,7%.

Турция е един от най-големите пазари на България. Страната се нарежда на второ място, след Германия, с дял от общия износ в размер на 9,5 на сто. За сравнение през 2008 година Турция е на трето място след Германия и Гърция, с дял от 8,8% от общия износ на страната ни, сочат данните от анализ на Института по пазарна икономика (ИПИ).

Основната българска стока за Турция е кокс и рафинирани петролни продукти (31%). Прави впечатление обаче резкият спад при продуктите на растениевъдството, животновъдството и лова, които през 2008 година са били 13% от износа ни към съседната държава, а през 2012 година делът на тези стоки е едва 5 на сто.

Един от най-неизвестните пазари за българските компании е Китай. През последните години обаче китайските пазари привличат все повече компании. Данните на ИПИ показват, че за първите 11 месеца на 2012 година 2,9% от общия износ на български компании се насочва към азиатската държава.

По този показател страната се нарежда на осмо място. За сравнение през същия период на 2008 година Китай заема 26-то място с дял от 0,7% от общия износ. Износът се състои от основни метали (74%) и метални руди (12%).

Интересна дестинация за българските износители е и Русия – страната заема десетото място, като изостава незначително като дял от общия износ от Китай – 2,8%. Около 65% от износа към Руската федерация през първите 11 месеца на 2012 година са лекарствени продукти, машини и оборудване, електрически съоръжения, химични продукти и храни.

Ето защо от ИПИ правят извода, че в годините на кризата спасителен за българските компании се оказа износът към трети страни (извън ЕС - бел. ред.) и търсенето на нови пазари. По тази причина в своя анализ от ИПИ не фокусират вниманието си върху обемите, а върху промяната на структурата на износа през последните пет години.

За първите 11 месеца на 2008 година например относителният дял на износа към ЕС е бил 60%, докато пет години по-късно той намалява до 58,7%.

И докато през 2010 и 2011 година износът отчита истински бум с ръстoве съответно от почти 25% и 23,6%, то през първите 11 месеца на изминалата вече година тенденцията се забавя, но все пак е отчетен ръст от малко над 3 на сто, става ясно от анализа на ИПИ.

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер