Банер

експорт > пазари


Дионисомарбле България изнася прочутия врачански камък в Китай, вдига обемите за Европа

Йоргос Диамантопулос, управляващ директор на компанията, пред exporter.bg за това, че трябва да се придобиват нови находища, защото старите не могат да се експлоатират до безкрай

Дионисомарбле България ООД продава 70 % от продукцията си в Китай, а останалите 30 % - като суровина и готова продукция, през компанията и нейните български клиенти се реализират в Европа.


Г-н Диамантопулос, Вашата компания спечели за втора поредна година наградата  “Експортьор на годината” за Най-големи приходи от експорт в сектор „Добив на въглища, метални руди, неметални материали и суровини“. Каква бе 2015 г. за Дионисомарбле България ООД?

- 2015 г. бе също толкова добра, колкото и 2014 г. Нямаше особени изненади, защото имахме поддръжката на вече съществуващите договори.

Добивът ни запази своите обеми от 2014 г. Просто увеличихме продажбите в България и Европа, за да има баланс между тях и тези, които реализираме в Китай.

Какви количества скално-облицовъчни материали като процент продавате в Европа, в България и в Китай?

- Когато говоря за България, трябва да поясня, че това са директни клиенти, които също изнасят за Европа. Това означава, че почти цялата ни продукция отива за експорт.

Ако говорим в проценти, 70 % са за Китай, а останалите 30 % общо като суровина и готова продукция през нас и българските ни клиенти се реализират в Европа. Под Европа имам предвид Германия, Италия и Англия.

На какво заложихте по отношение на пазарите през 2015 г.?

- Постарахме се да се наложим по-трайно на съществуващите пазари, особено на европейските, не само като качество, но и като  предлагане на материала.

Подобрихме обслужването на клиентите при доставката на суровините и готовата продукция към тях.

На какво наблегнахте по отношение на находищата, които експлоатирате?


- Наблегнахме на вече съществуващите находища, като оптимизирахме определени процеси в тяхното разработване.

Положихме основите за работа през следващата година, така че да запазим темпото на производство. Защото при нас има една малка особеност, а тя е, че дадените находища стигат до определен момент, когато не могат да се експлоатират повече.

Това е геологията. Не можеш да обработваш едно находище до безкрайност. Затова оптимизираме процесите. В същото време продължаваме да търсим нови находища.

Възнамерявате ли да откриете нови работни места?

- Както вече ви казах, находищата няма как да се разработват повече от това, което се прави в момента. Затова не се налага увеличаване на персонала.

В момента оптимизираме самия начин на работа. Подобряваме квалификацията на работниците. Полгаме усилия те да постигнат по-висока специализация и образованост.

Йоргос Диамантопулос, управляващ директор на Дионисомарбле България ООД (вляво), получи наградата "Експортьор на годината" за 2014 г. от Стефан Стайков, собственик на бутиковия хотелски комплекс в Банско "Три маунтинс" (вдясно).

За да увеличим персонала, трябва да вземем ново находище. А това косвено трябва да дойде в резултат от работата на държавата.

Навремето, през 2012 г., преди да вземем концесията, бяхме казали, че ще вдигнем персонала двойно. Така и стана. Получихме концесията и моментално увеличихме двойно броя на работниците.

Нещо подобно би могло да се случи и сега, стига да получим нови концесии.

Бяхте споменали, че в сектора Ви има случаи на нелоялна конкуренция от страна на фирми, които работят без лиценз. Има ли някаква промяна в ситуацията?

- Смятам, че това вече е доста ограничено, защото клиентите не се влияят толкова от цената на материала, който добиваме. По-важни са други фактори, като навременната доставка на материала, например.

Освен това той трябва да отговаря на определени технически изисквания. Все неща, които представителите на нелоялната конкуренция не могат да постигнат. Затова те автоматично отпадат.

Сериозните клиенти не се влияят от по-ниската цена. Те разчитат на качеството на материала и на добрата работа, която е вложена в него. Така че, който прави дъмпинг, рано или късно пазарът го наказва.

Вие сте в реалното производство. Какво е усещането Ви – подобрява ли се бизнес средата в България, както и условията за правене на бизнес?

- Не мога да преценя дали като цяло бизнес средата в България се е подобрила, но съществува някакво спокойствие. И като законодателство, и като функциониране на институциите.

Само по себе си това допринася по-спокойно да се правят планове и да се работи. Няма го този всекидневен стрес и бъдещи изненади, както в по-неорганизираните държави.

Самият факт, че има някакво относително спокойствие, помага нещата да се развиват. Да, това става бавно, но все пак те  се развиват.

Какво бихте си пожелали като мениджър през 2016 г.?

- Пожелавам си да има спокойствие и здраве. И да няма излишен стрес. Да има стрес, който да е творчески, а не излишен.


Димитър Дженев


Снимки: Божидар Марков

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер