коментари > анализи


Информационните и телекомуникационни технологии, производството и услугите са трите сектора, привлекли най-големи инвестиции в България през 2015 г.

Предимно местни играчи доминират силно на пазара на сливания и придобивания (М&A) в България през последната година.

Една от най-стратегическите за българския пазар сделки през 2015 г. е продажбата на "Дурапак" АД на британската DS Smith Plc за 341,5 млн. долара, сочи анализът на Ernst & Young.

Информационните и телекомуникационни технологии, производството и услугите са трите сектора, привлекли най-големи инвестиции в България през 2015 г., сочи анализ на консултантската компания Ernst & Young (EY). Изследването обхваща пазара на M&A в 11 страни от региона на Централна и Източна Европа - България, Чехия, Хърватска, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и Турция.

Най-много затворени сделки са в сектора на информационните технологии – 184, което е 14 % от всички. След тях се нареждат сливанията и придобиванията в производството – 167 сделки и секторът на услугите – 121. Най-големите сделки като стойност са в банково-финансовия сектор.

Изминалата 2015 г. е стратегическa за инвестициите в региона. 78 % от всички сделки са осъществени от стратегически инвеститори. Най-висок дял на такива сделки има в Хърватска (96 %), Сърбия (93 %) и Словакия (86 %). Финансовите сделки са най много в Унгария (38 %) и България (30 %).

През 2015 г. са отчетени 50 сделки на пазара на сливания и придобивания у нас. Това е с 10 сделки по-малко спрямо 2014 г. и е понижение със 17 %. Обемът също намалява от 1.28 млрд. долара на 970 млн. долара през 2015 г. Близо две трети (62 %) от сделките през миналата година са на местни компании, а 32 % - на чужди.

Една от най-стратегическите за българския пазар сделки е продажбата на "Дурапак" АД на британската DS Smith Plc за 341,5 млн. долара. Следващата по обем сделка е продажбата на Bultel Cable Bulgaria (Близу) за 249,6 млн. долара на MobilTel и на трето място се нарежда продажбата на Kai Group на американския инвеститор Mohawk Industries Inc за 192,6 млн. долара.

В региона на Централна и Югоизточна Европа, Турция за трета поредна година оглавява първото място по атрактивност към инвеститорите, реализирайки общо 312 сделки през 2015 г. Привлекателни за инвеститорите остават и Полша и Чехия, които заемат второ и трето място в класацията, затваряйки съответно 278 и 185 сделки, сочи още анализът на EY. В Сърбия въпреки спада на броя реализирани сделки, размерът им бележи най-висок растеж в региона – от 200 млн. долара през 2014 г. на 900 млн. долара през 2015 г.

"Сърбия става една гореща инвестиционна дестинация. България вече започва да се конкурира и с такива държави като Сърбия и Македония, които до преди известно време бяха извън радара на инвеститорите", коментира Диана Николаева, съдружник отдел "Консултации по сделки" в EY България.


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер