политика > бизнес среда


Внос от Китай и Украйна сваля изкупната цена на меда

На вътрешния пазар почти няма разлика в цената на едро между конвенционалния и биологичен мед

„Няма политика от страна на Министерство на земеделието и храните за защита на местните производители, било то с мита за земеделски продукти, които се внасят от трети страни или други инструменти“, каза за exporter.bg Петко Симеонов.


В България има внос на мед, който се представя за български и това повлиява изключително негативно на производителите. За това алармираха преди месец пчелари в Добрич, които изразиха притеснението си, че в страната са били произведени 8 000 тона мед, а са изнесени 14 000 тона.

В интервю за exporter.bg председателят на Сдружението за биологично пчеларство Петко Симеонов потвърди тези притеснения, като заяви, че най-големият проблем е китайският мед, който идва буквално без пари на родния пазар.

От Украйна също има сериозен внос, за 2 евро на кг, докаран до София. И това повлиява на изкупната цена на меда, която от 5,60 лв. стана 4,30-4,60 лв. „На вътрешния пазар вече почти няма разлика в цената на едро между конвенционалния и био меда, можеш да си купиш и био мед за 4,60, което е пълен абсурд“, казва Симеонов.

Според него този проблем би могъл да се реши, ако има стабилни браншови организации, защото именно това им е работата - да следят и да контролират.  Отделно няма политика от страна на Министерство на земеделието и храните за защита на местните производители, било то с мита за земеделски продукти, които се внасят от трети страни или други инструменти. Липсва и организираност между отделните производители и коопериране между тях.

„Всичко това поражда недалновидна политика в сектора, защото реално няма кой да я определя. Съответно секторът е слаб, не може да си защити добра цена на продукцията, не може да си защити собствените производители от внос от трети страни и от некачествени продукти“, казва Петко Симеонов.

И допълва, че за да излезеш на външните пазари, особено със собствена търговска марка, трябва да имаш ресурс да отговориш на търсенето с големи количества, каквито малките производители не могат да изпълнят. И това е другият голям проблем пред бизнеса, според председателя на Сдружението, „защото още не сме възприели начина на работа за коопериране, създаване на т.нар. организация на производители, както се работи в цяла Западна Европа“.

А това, което ни спира да създадем такава организация е, от една страна, недоверието между самите производители, а от друга – недоверието към подобни организации. „Защото в България като чуеш кооператив, се сещаш за някогашните ТКЗС-та от преди 25 г.,  а не за икономически субект, който работи за теб“, казва Симеонов. И уточнява, че организацията на производителите е с чисто търговска и маркетингова цел. Тя подпомага финансово, икономически и търговски дейността на отделните производители, докато браншовата организация определя политиките в сектора и защитава отделните производители пред държавните институции.

„Има сектори, какъвто е и пчеларството в България, които не могат да просъществуват в сегашната икономическа конюнктура без такава организация“, допълва той.

(Цялото интервю с Петко Симеонов четете в сектор Експорт, на страница Пазари)




 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер