експорт > пазари


Дочо Стайков: АПС Групата разполага с ресурс да постигне 20 % ръст на оборота през новата финансова година

Генералният мениджър на АПС Трейдинг ООД пред exporter.bg за четирите ключови думи, които правят една компания успешна

„Пазарът е определящ. В определени моменти се опитваме да го моделираме като предлагаме изделия, които са на съвсем друго ниво като технология“, казва Дочо Стайков.

Г-н Стайков, АПС Трейдинг ООД спечели Голямата награда „Експортьор на годината“ за 2014 г. Кои са ключовите думи за успеха на Вашата компания?

- Четирите ключови думи са организация, инженеринг, автоматизация и контрол. Те включват всичко, което правим, за да бъдем успешни. Другият важен компонент е пазарът. Той е определящ и той диктува какво се търси.
В определени моменти се опитваме да го моделираме като предлагаме изделия, които са на съвсем друго ниво като технология. Изделия, които са абсолютно миниатюризирани като размер.

Ето защо от съществено значение е нашата активност на пазарите, намесата на тях, съчетана с опитът, амбицията и начинът да предложим нещо ново, което да стане норма в дадено направление на технологиите.

Към тези четири ключови думи сигурно бихте прибавил и думичката кадри?


- Кадрите са много важни за решаването на проблемите. Ние разполагаме с хора, които имат добра инженерингова подготовка, мениджърски опит, хъс за работа, производствена и организационна култура. Те притежават още нещо, което е много важно и рядко се среща днес – мултинационален поглед.

Това са хора, които не се затварят в черупката си, а комуникират с външния свят, знаят как се работи в другите държави, какво представлява културата на комуникация. Защото това определено липсва на много хора от бизнеса в днешно време.

Може да са добри специалисти и организатори, но само в собствената си кутийка. А това не е достатъчно. Трябва да разбираш международните тенденции, да имаш усещането, че не си изолиран и си част от нещо, което  задължително трябва да бъдеш, ако искаш да вървиш напред.

Казвате, че ръст от 20 % на оборота за АПС Групата през новата финансова година е нещо напълно постижимо. Как смятате да го постигнете?

- Аз съм убеден, че имаме ресурс да го направим, по няколко причини. Първо, чисто организационно смятам, че сме поставили нещата на вярната плоскост.

Второ, чисто технологично мисля, че имаме изделия, които са с доста сериозен потенциал за наместване на пазарите.

И трето, по отношение на качеството сме на ниво, което се изисква от най-големите ни клиенти, към които са адресирани най-новите ни изделия.
Затова гледам с оптимизъм на новата финансова година и се надявам, че нещата ще се случат. Разбира се има фактори, които не могат да се предвидят.

Чуват се изказвания на сериозни финансисти, че едва ли не идва нов цикъл на икономическа криза. Времето ще покаже дали е така. Към това добавяме нещата, които се случват в Близкия Изток и другите размирни точки по света. Да не пропусна доминирането на долара, което е някакъв балон.

Да, има фактори, които не зависят от нас, но ако поне малко можем да предвидим някои от нещата, съм сигурен, че ще постигнем целите, които сме си поставили.

АПС Трейдинг е флагманът на АПС Групата...

- Да, така е.

Кои са най-важните задачи през тази година пред АПС Трейдинг ООД?

- Аз мисля, че стоим сериозно на пазара. С промените във вътрешната организация и инвестициите, които предприемаме, тези позиции ще се засилват.

Не бих казал, че правим скокове, но поддържаме едно стабилно ниво на пазарите и на отношенията с ключовите за компанията клиенти. Много добре осъзнаваме, че ориентацията само към някои по-големи от тях, винаги носи рискове.

Затова се стремим да балансираме работата си като разпределение на изделията и съответно като пазари и клиенти. Целта е да не изпаднем в критична ситуация при срив или криза на някои от ключовите ни клиенти. Непрекъснато се опитваме да поддържаме тази политика. Тя е работеща и гарантира до голяма степен сигурност. Това се видя при кризата преди няколко години.

Във време, когато бяхме добре позиционирани на пазарите – чисто регионално и по отношение на клиентите, не бяхме толкова силно засегнати от кризата. Опитът ни оттогава показа, че стратегията ни е правилна.

Кои са най-належащите неща, които трябва да свършите в най-близък план?


- Трябва да приключим с работата по вътрешната организация и създаването на няколко нови продукта. Изключително важно е те да се появят навреме на пазара.

Получихме един урок преди време. Изделие, което смятахме, че е много атрактивно, малко поради прибързаност, малко поради не до там изчистени технически решения, не се появи в точния момент на пазара. И съответно не се получи желания търговски ефект, който очаквахме.

Смятам, че с най-новото ни изделие, което скоро ще се появи на пазара, това няма да се случи. То ще бъде при клиентите ни в точното време и ще постигне очаквания от нас търговски резултат.

Другата най-належаща задача, която в момента решаваме, е голяма част от процесите, говоря чисто технологично, да бъдат автоматизирани. Стремим се новите изделия да бъдат такива, че масовото производство лесно да бъде частично или изцяло автоматизирано. Това е една от основните линии, които следваме още от процеса на дизайна.

Какво показват резултатите на АПС Трейдинг ООД за 2015 г.? Как е позиционирана на външните пазари?

- Ръстът на приходите на АПС Трейдинг за 2015 г. спрямо 2014 г. е значителен. Компанията има много сериозни клиенти в САЩ и Европа.

Оптимизмът ни към Южна Америка, по-конкретно Бразилия, се оказа малко по-голям. Причините не са в самия пазар, а в структурата, която се опитахме да изградим там, но продължаваме да работим, за да постигнем целите, които сме си поставили в този регион на света.

Имаме нелеки сътресения в Русия. Ембарговите мерки наложени на Москва рефлектират негативно върху всички големи европейски фирми. Според мен те не подкрепят ембаргото, на което Русия отвърна с контраембарго, защото политическите игри са едно, а бизнесът нещо съвсем друго. Надявам се тези мерки да бъдат смекчени или отменени. В момента обаче ЕС приема диктата отвъд Океана.

За APS Групата


“Нашите продукти действително са в една много специфична ниша, но в същото време със широк спектър на приложение. Ние произвеждаме минипринтери – печатащи механизми, които не са самостоятелни изделия. Те се вграждат в някакви други изделия.

Веднага го обяснявам по-популярно. Става дума за печатащия механизъм, който разпечатва касовите бележки на много видове апарати – от таксиметровите и касовите апарати в супермаркетите и магазините, до медицинската апаратура”, разказа Дочо Стайков, в предишно интервю за exporter.bg.

"Тръгнахме от абсолютната нула, с една раздрънкана кола и един стар компютър", спомни си той. Сега изделията на компанията присъстват на големите европейски и световни пазари. Някои от продуктите на АПС Групата диктуват модата по света в този бранш.”

“Работим за една голяма американска фирма, която произвежда дефибрилатори за електрошоково възстановяване на сърдечната дейност. Наши печатащи механизми са част от тяхното изделие. Те разпечатват електрокардиограмата и други параметри, свързани с контрола на тази животоспасяваща манупулация.

Наши изделия се влагат в АТМ, банкови и POS терминали, в машини за гласуване, в принтерите, които разпечатват етикетчето от везната в супермаркета със стойностите за грамажа и цената на продукта.

Принтери, които произвеждаме, се използват в устройствата за издаване на билети за влакове, в техническа измервателна апаратура. Там, където е необходимо да бъде разпечатана определена информация в определен формат.

Нашите принтери не печатат във формат А4 и други подобни. Това се термопринтери, а ширината на термохартията е от 1 до 4 инча. Такъв е размерът на формата, в който печатаме. Трябва да ви кажа, че нашите изделия се приемат много сериозно на световните пазари”, каза още в интервюто генералният мениджър на APS Трейдинг.

Голямо признание


Един от най-добрите и най-големите клиенти на АПС Трейдинг в Европа е шведската компания Стонеридж. Те купуват принтери от завода в Ботевград, които влагат в производството на тахографите за автомобилите “Ман” и “Скания”. Преди две години класирали българската компания на първо място в тяхната класация за най-добър доставчик в цялата им система на доставки от Швеция и чужбина.

Именно това голямо признание от чужбина и високотехнологичната дейност на компанията бяха в основата за спечелването от AПС на Голямата награда “За Рестарт” на нашия сайт exporter.bg. Това се случи преди две години. А миналата година АРС Трейдинг стана носител на Голямата награда на сайта - „Експортьор на годината“ за Завоюване на нови пазари.

Димитър Дженев


Снимки: Божидар Марков

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер