експорт > пазари


Ангел Ангелов: Шансът на малките и средни предприятия на външните пазари е да спазват правилата

Управителят на „Джи И Фармасютикълс“ пред exporter.bg за правилата в бизнеса и конкурентоспособността на българските фирми на чуждите пазари

„Ако малките и средни фирми предложат продукт, гарантират качеството, което се очаква, гарантират гъвкавост и успеят да дадат малко по-ниска цена, не драстичнo по-ниска, тогава имат всички шансове на външните пазари“, казва Ангел Ангелов.

Г-н Ангелов, „Джи И Фармасютикълс“ спечели наградата „Експортьор на годината“ за най-големи приходи от експорт в сектора „Производство на лекарствени продукти“.  Как приемате този приз - заслужено признание, висока оценка?

- Разбира се, като висока оценка за нас. Особено в контекста на данните, че делът на малките и средни предприятия (МСП) в износа на България е достигнал 45,4%. През последните години като че липозабравихме, че експортът е важно перо в икономиката на държавата. И в този смисъл искам да ви благодаря за усилията, които полагатеда фокусирате общественото внимание върху експортния потенциал на малкия и среден бизнес.

Как приключи финансовата 2015 година за компанията?


- За нас 2015-та беше успешна година. Постигнахме продажби за над 6.5 млн. евро с разминаване около 5% от бюджета. За тази година предвиждаме продажби за над 7.5 млн. евро и брой опаковани блистери около 65 млн. бр. Но тези цифри не са резултат само от опаковането, а и от работата на лабораторията, на склада и другите услуги, които предлагаме.

През септември миналата година открихте нов завод за опаковане на лекарства. Какъв е неговият капацитет и каква е инвестицията в него?


- Инвестицията е от порядъка на 5 млн. евро. Миналата година с 4 опаковъчни линии и два самостоятелни апарата за блистериране, направихме около 56 млн. блистера и покрихме около 90% от капацитета на линиите. Инвестирахме в още две.

Всички се опитваме да планираме дългосрочно, защото правим големи инвестиции. Но 10-годишни планове могат да си позволят единствено големите играчи, които излизат постоянно с нови продукти и са сигурни, че са ги патентовали за 10+ години. Нашият бизнес-план е в рамките на 3 до 5 години", разкрива Ангел Ангелов.

Плановете ни за 2016-а включват опаковането на 68 млн. блистера, което ще покрие 75% от капацитета и пускането в експлоатация на още 2 опаковъчни линии.

Какво стои зад тези цифри? Къде сте вие, съпоставимо с европейските ви конкуренти?

- До момента в Европа няма такова предприятие като нашето, което само да опакова. В производството на лекарства всеки гледа да покрие целия диапазон от производствени дейности. Докато ние сме фокусирали само върху последния етап - опаковането на готовите таблетки. Големите ни конкуренти в Германия и Австрия, например, боравят с 15-16 опаковъчни линии и правят двойно по-голям капацитет от нашия. Фокусът ни също така е и върху малки серии и партиди, защото като изключим Англия, Германия, Франция и Полша, останалите европейски пазари са малки. В днешно време никой не затваря едни пари в продукция, която да се продава следващите 2-3 години. Произвеждаме толкова, колкото е необходимо за следващите 6 до 12 месеца.

България има традиции във фармацията. Още от времето на социализма тя е била приоритетен отрасъл. Според вас можем ли да бъдем равностойни партньори на големите в този сектор?

- Можем, разбира се. Нека не забравяме, че един от най-големите играчи в този бизнес е Актавис и производствената й база е в Дупница. Също и Софарма, които имат добри позиции на източните пазари. Така че, има място за развитие на този бизнес.

По време на конференцията „Made in Bulgaria – предимство или недостатък“, организирана от exporter.bg казахте, че качеството на продукцията, навременната информираност и разумните цени са преимуществата, които позволяват на компаниите да развиват успешна експортна дейност. Вашата компания изнася 95% от продукцията си в над 40 държави по света. Това ли са наистина определящите фактори за успех?

- Факторите са много, разбира се. Но определящите за работа на европейския пазар и за изграждане на добро партньорство, са именно тези. Високото качество, не само високото, но и гарантирано стабилното качество, коректната и навременна информация и цената. И искам да подчертая, че най-ниската цена не гарантира доброто качество. Затова е много важно да се намери баланса – да си конкурентоспособен с цена, но без да правиш компромис с качеството.

Има една приказка, че продуктът е много важен, но опаковката продава.

- Да, така е. В нашия бизнес това е много важно, защото е много строго регулиран и се спазват стриктни правила. Партньорите, с които работим дотолкова са се вгледали в качеството, че когато се каже, че една опаковка трябва да е жълта, тя трябва да отговаря на определен жълт цвят по RAL. Дори малък процент отклонение, може да бъде причина за връщане на продукцията или заплащане на глоби.

"До момента в Европа няма такова предприятие като нашето, което само да опакова. В производството на лекарства всеки гледа да покрие целия диапазон от производствени дейности. Докато ние сме фокусирали само върху последния етап - опаковането на готовите таблетки", отбелязва управителят на Джи И Фармасютикълс.

Качеството на картона на кутията, качеството на хартията на листовката, на фолиата, в които е затворена таблетката и т.н. Всичко това отговаря на определени изисквания, които ние трябва да покрием.

С днешна дата могат ли да се правят дългосрочни бизнес-планове и стратегии?

- Всички се опитваме да планираме дългосрочно, защото правим големи инвестиции. Но 10-годишни планове могат да си позволят единствено големите играчи, които излизат постоянно с нови продукти и са сигурни, че са ги патентовали за 10+ години. Нашият бизнес-план е в рамките на 3 до 5 години.

Какво е вашето лично впечатление, подценяват ли се или се надценяват българските малки и средни фирми, които имат експортна дейност? Със самочувствие ли стъпват на чуждите пазари?

- Не мога да дам цялостна оценка, защото нямам поглед върху всички отрасли. Но истината е, че има какво да се желае по отношение на  държавата, за да подпомогне МСП. Ние, конкретно, стъпваме със самочувствие, в противен случай няма как да се преборим за този пазарен дял. Основният проблем на повечето фирми, според мен, е че нямат опита и капацитета да предложат конкурентен продукт за външните пазари. И друг, много важен момент е, че нямаме заложено в главите си, че правилата трябва да се спазват.

"Миналата година с 4 опаковъчни линии и два самостоятелни апарата за блистериране, направихме около 56 млн. блистера и покрихме около 90% от капацитета на линиите. Инвестирахме в още две. Плановете ни за 2016-а включват опаковането на 68 млн. блистера, което ще покрие 75% от капацитета и пускането в експлоатация на още 2 опаковъчни линии", разказва Ангел Ангелов.

Когато се каже, че един продукт се прави по този начин и дава резултат, няма нужда ние да казваме, че ще го направим по друг начин и по-добре. Ние винаги гледаме да го модифицираме и после обясняваме, защо този резултат е малко по-различен от очаквания.

Много често четем, че за да успее една малка компания на външните пазари, трябва да предложи наистина уникален продукт – иновативен и на добра цена. Иновациите шанс ли са за пробив на глобалните пазари и колко важна е тяхната роля за конкурентоспособността на една компания?

- Иновациите са шанс, но не и определящ. Защото не си представям какво толкова революционно в бизнеса на МСП може да се случи.

Тогава какъв е шансът им?


- Шансът им е, както казах, да спазват правилата. Да предложат продукт, който не е задължително да е иновативен. Но да могат да гарантират качеството, което се очаква, да гарантират гъвкавост и да успеят да дадат малко по-ниска цена, не драстично по-ниска. Тогава имат всички шансове. Това са все предимства, които ще им помогнат да изградят добри партньорства, та дори и да привлекат инвестиции.

Според анализ на Международната компания за мониторинг на фармацевтичния пазар IMS Health глобално светът ще отбележи ръст от 24 на сто в консумацията на медикаменти спрямо 2015 г. Нарастването на употребата им се очаква да е най-голямо в страни с бързо нарастващо население – в Близкия изток, Африка и Източна Азия. Разработени ли са от Вас тези пазари и имат ли потенциал?

- Ние нямаме наши продукти и пазари. Доставяме на клиентите си готовата продукция и съответно те ги разпределят към държавите, с които работят, т.е. оперираме с пазарите на нашите контрагенти.

Инвестицията в новия завод за опаковане на лекарства е от порядъка на 5 млн. евро.

В този смисъл Близкия Изток, Южна Америка и Австралия, дори, са пазари с голям потенциал.

Как стои въпросът с кадрите по отношение на Вашия бизнес. Имате ли рецепта за справяне с този, наболял за целия бизнес, проблем?

- Наистина наболял проблем, с който се борим и ние, особено когато говорим за средно технически персонал. Всеки бизнес има своята специфика и задължително трябва да се премине през етап на обучение. Ние залагаме на това и инвестираме в човешкия потенциал.

Как ще се отрази на бизнеса Ви излизането на Великобритания от ЕС?

- Със сигурност ще се отрази и ще има турболенции. Предстои да разберем какви. Най-важното е дали ръководителите на ЕС ще успеят да предприемат мерки, да не допуснат такава ситуация и с други страни. Хубавото за нас е, че нашите партньори са в Република Ирландия и те си остават в ЕС.

Екип на exporter.bg

Снимки: Божидар Марков


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер