експорт > пазари


Пак има реекспорт на товари от Турция към Русия

Соломоновско решение на властта не реши проблема с броя на разрешителните за превоз до руския пазар, който остава недостатъчен

Агенция “Автомобилна администрация” взе соломоновско  решение, което позволи на родните превозвачи да подновят реекспорта на товари от Турция за Русия. От първоначалната забрана отпадна изискването за декларация за произход на стоката, но остава задължителното условие товарът да има фактура от България.

Скандалът избухна в края на миналата година, когато се разбра, че турски стоки са продавани като наши в Русия, което доведе до изчерпване на квотите ни за превоз. Така българска продукция за милиони не успя да стигне до руския пазар.

Тогава българска козметика, лекарства и машини останаха в складовете на производителите, защото нямаше разрешителни за превоз до Русия. Проверка  на агенцията показа, че 82% от тях са изчерпани още през юни. Тогава и руснаците сигнализираха, че български превозвачи се прехранват, като докарват турски стоки в България, сменят документите и ги карат в Русия, обясни Валентин Божков, шеф на агенцията.

За подобен превоз има едва 1100 разрешителни, докато двустранните за превози между България и Русия и обратно са 12 хиляди. Напрежението прати министъра на транспорта Ивайло Московски да търси от руския си колега допълнителни разрешителни, но бяха отпуснати само 200. От агенцията пресметнаха, че за превоз от Турция към Русия през наша територия се хабят един път турско разрешително и две руски. “А този вид документи са за двустранен обмен на стоки”, подчерта Божков.

Затова от от 1 януари агенция "Автомобилна администрация" въведе изискване при превози до Русия да се показва фактура къде е купена стоката. “Целта е да се докаже, че за Русия ще заминат стоки, купени в България, а не да се прави реекспорт на турски зеленчук”,  коментира Валентин Божков. Според него след въвеждането на мярката този вид превози са намалели.

Над 150 превозвачи от Свиленград обаче протестираха с аргумента, че забраната обслужвала големите фирми, а тях щяла да доведе до фалит. Протестът накара агенцията да направи повторен анализ на ситуацията, който доведе до частична отмяна на забраната.

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер