бизнес > лица от бизнеса


Йоргос Диамантопулос: Ветроходството ми дава чувството за свобода

Управляващият директор на „Дионисомарбле – България“ ЕООД пред exporter.bg за хобито, което му позволява да се наслади на невероятно красиви острови и заливи, достъпни само от морето

„Еднакво предизвикателно е да правиш бизнес и да управляваш яхта“, казва Йоргос Диамантопулос.


Ветроходството ми дава чувството за свобода. Така Йоргос отговаря на моя въпрос, защо човек на бизнеса като него, се е качил на яхтата.

„Като морски човек от Гърция, аз винаги съм обичал морето и съм искал да се занимавам с корабоплаване, но нямах възможност да го направя, когато бях млад“, споделя Йоргос Диамантопулос.

Животът му предначертава друга съдба. От години той успешно управлява „Дионисомарбле – България“ ЕООД – компанията,  която добива и изнася прочутия врачански камък.

Преди 4-5 години обаче, в Солун, случайно влиза в контакт с една от школите по ветроходство. И това моментално предопределя неговото решение - след толкова години, да се завърне при своята детска мечта.

Воден от желанието да плава в открито море


„Записах се в школата, воден от моята обич към морето и от желанието да плавам в открито море“, казва Йоргос. И допълва, че само така човек може да изпита емоцията да се наслаждава на чистия въздух и на природата, на красивите острови и заливи, достъпни само от морето. Острови, които в Гърция Бог дал в изобилие и до които няма път, но с яхта винаги можеш да стигнеш до тях.

Йоргос Диамантопулос започва да се занимава с ветроходство, воден от желанието да плава в открито море.

Но за да стане мечтата реалност, предприемачът жертва от свободното си време. Всяка събота, в продължение на 2 месеца, той пътува от София до Солун, за да изучи тънкостите на  ветроходството. А това са близо 30 часа теория и към 60 часа практика, като всичко започва да се учи от нулата.

Трябва да научиш кое въже как се казва, как се дърпа и какво е неговото предназначение, какви са различните тактики по време на състезание. И чак тогава полагаш изпит.

Йоргос го издържа успешно и така през 2012 г. получава книжка за управление на яхта.  Следващата стъпка е да се включи в известната Егейска регата. Тя се провежда вече 16 години. Лятото на 2016 г. - за първи път Йоргос става част от регатата.

Егейската регата – да подпомогнеш икономиката на отдалечените острови


Кое е интересното за тази регата? Тя няма само развлекателно - състезателен характер. Идеята на организаторите е дълбоко социална и продиктувана от икономически съображения. А те са – да се развие икономиката на островите от Североизточно Егейско море, които са доста отдалечени от големите населени места.

В рамките на 7-8 дни, колкото трае регатата, тя стига до тези острови. На тях акостират над 100 яхти. На всяка яхта има 8 души екипаж и един капитан. Това са към 800 човека. Към тях прибавяме още между 100 и 150 души от комисиите, които оценяват състезанието, журналисти и гости. Близо 900 човека се изсипват на един остров.

Можете да си представите за каква финансова „инжекция“ в икономиката и туризма на тези острови става дума. Много от участниците в регатата, очаровани от дивата и девствена природа, след време отново ще се върнат тук със свои близки и познати, и това ще донесе допълнителни приходи за хората, които живеят по тези забравени от Бога места.

Предизвикателствата на бизнеса и на ветроходството


Попитах Йоргос, кое е по-предизвикателно – да правиш бизнес или да управляваш яхта. Отговорът последва незабавно: „Ами те са еднакво предзвикателни“. След което прави интересен аналог.

Само от яхта може да изпиташ емоцията да се насладиш на чистия въздух и на природата, на красивите острови и заливи, достъпни само от морето..

„Първият урок, който научих във ветроходството, е че трябва да настроиш платната според вятъра, а не да сменяш посоката на вятъра. Така е и в бизнеса. Когато пазарите се движат в дадена посока, трябва да се адаптираш към условията им, а не да се опитваш да ги променяш. Има строги правила и ако не ги спазваш, автоматично си извън играта.

Следващият паралел, който Йоргос прави, е още по-интересен. И в бизнеса, и във ветроходството, трябва да си коректен. „Не случайно наричат ветроходството джентълментски спорт“, казва той. „Защото всеки знае, че всяка яхта има мотор, който може да бъде запален по всяко време. По време на регатата обаче това е официално забранено, защото ако го направиш, това вече не е състезание с платна, а чисто и просто измама“, разяснява Йоргос. И разкрива, че на моменти условията на времето са много лоши. Понякога духа много силно, образуват се големи вълни и е много трудно да управляваш яхтата.

В друг момент стоиш неподвижен на едно място и изобщо не знаеш дали ще духне отнякъде, за да се придвижиш в морето.

Това Йоргос и екипажът тази година са го преживели. „Три часа бяхме неподвижни в морето. Абсолютно отникъде не подухва вятър. „Не знаехме колко часа още може да продължи това, но не запалихме мотора, защото е некоректно“, споделя предприемачът. Въпреки че залогът е голям – само един е първи в регатага, няма втори и трети. Същото е и в бизнеса – би било изключително некоректно да измамиш с цел облага.

И ветроходството, и бизнесът са екипна работа


Още една прилика между ветроходството и бизнеса открива Йоргос и тя се нарича екипна работа. В яхтата ти са част от осемчленния екип и изпълняваш нарежданията на капитана.

"Изходът на едно състезание зависи не толкова от това, доколко добра е една яхта, а доколко сплотен е един колектив и колко бързо реагира на нарежданията на капитана", казва Йоргос Диамантопулос.

Работите по двойки, задачите са разпределени. Разчитате един на друг и всеки трябва да знае какво прави и защо го прави, за да бъде свършена работата навреме.

„Създават се силни социални връзки между хората в екипажа, които научават, че заедно могат да постигнат целта. Това в действителност е един хубав тиймбилдинг, който сега е много популярен в корпоративния свят“, отбелязва Йоргос.

И допълва, че понякога изходът на едно състезание зависи не толкова от това, доколко добра е една яхта, а доколко сплотен е един колектив и колко бързо реагира на нарежданията на капитана.

Ветроходството гради характер и силна воля


„Координацията в екипажа, както и в бизнеса, не става от самосебе си. Тя се сработва във времето, за да стане по най-добрия начин. Когато едно нещо го правиш много пъти добре, то ти става навик, вършиш го автоматично, като да караш кола или мотор. И тогава разбираш, че само в екип се постигат по-добри и по-бързи резултати“, казва Диамантопулос.

Идеята на Егейската регата е да подпомогне икономиката на отдалечените острови в Североизточно Егейско море.

Има и още нещо много важно, което предприемачът е разбрал. А то е, че във ветроходството, освен приятното и полезното като натрупани впечатления от морето и заобикалящия го свят, се гради характер и силна воля. Така необходими и в бизнеса.

Азбучна истина е, че човек който не може да управлява себе си, не може да го направи и с останалите. А именно самодисциплината и самоконтролът по време на състезанията изграждат човека с характер, способен да управлява. „От всяко състезание ти излизаш по-добър“, категоричен е Йоргос. Това усещане се споделя и от другите членове на екипажа.

Попитах го дали би участвал в някоя по-голяма, световна регата. Отговоря, че това е една от мечтите му. Пожелавам му, да се сбъдне!

Димитър Дженев






 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер