Банер

експорт > пазари


Димитър Янчев: Айгер създава продукти с висока добавена стойност и предлага иновативни решения, изцяло разработени от български инженери

За успеха, ролята на иновациите и цената да спечелиш доверието на световните лидери в бранша, разговаряме с управителя на „Айгер Инженеринг“ Димитър Янчев

“Нашият бизнес не е масов, ние произвеждаме специфични инженерни продукти, като всеки проект е различен, всеки клиент е различен”, споделя г-н Янчев пред  Exporter.bg

„Айгер инженеринг“ е създадена през 1994 г. и е част от швейцарския холдинг Aiger Group. Специализирана е в инженерингови проекти в машиностроенето, предназначени главно за тютюневата и фармацевтична промишленост. Айгер не само разработва, а проектира, произвежда и инсталира уникални машини, като ги поддържа гаранционно и извънгаранционно на четири континента. Част от портфолиото й са 18 световни патента за три години.. Работи 100% за световния пазар. Компанията е пример за устойчиво развитие на един бизнес, допринасящ реално за растежа на българската икономика.

Г-н Янчев, според последното проучване на БСК, направено сред 715 предприятия у нас, 48% от анкетираните отчитат отрицателни тенденции в бизнес средата през 2016 г. Едва една десета виждат подобрение. Каква беше тя през вашия поглед?

- Нашият бизнес е насочен основно към външните пазари, за 25 г. не сме продали нито една машина в България. В този смисъл, за нас световната бизнес среда е успешна и не се наблюдава някаква съществена промяна спрямо предишната година. Променят се единствено продуктите и ако компанията е гъвкава и съумее да улови тези бизнес възможности, то тя ще се развива. А, що се отнася до резултатите, те имат своето обяснение. 70-80% от вътрешния пазар у нас се движи от евро проектите, които от миналата година бележат своя тренд надолу.

Както Вие се изразявате, нека поговорим с езика на цифрите. Представете компанията Айгер инженеринг в цифри.


- Общо групата прави около 20 млн. евро оборот. Нашият измерител е много прост – борим се за оборот на човек. Това прави над 100 хил. евро оборот на служител, което е доста добра стойност.

„Айгер инженеринг“ е създадена през 1994 г. и е част от швейцарския холдинг Aiger Group. Специализирана е в инженерингови проекти в машиностроенето, предназначени главно за тютюневата и фармацевтична промишленост. Айгер не само разработва, а проектира, произвежда и инсталира уникални машини, като ги поддържа гаранционно и извънгаранционно на четири континента.

За сравнение едно аналогично българско предприятие прави близо 40-50 хил. лв., а немските ни конкуренти правят около 160 хил. евро оборот на човек. Работим на 4 континента, изнасяме в над 60 държави и сме произвели над 2500 машини, средно по 100 на година. Това ни прави един от 5-те големи световни играчи в този бизнес.

При оборот от 3 млрд. на този пазар, нашият е малък, но пазарният ни дял е висок. Особено за някои машини, където сме произвели над 60% от тях в световен мащаб.

Кои пазари са най-голямото предизвикателство за Вас и на кои постигнахте най-добри резултати?

- Ако измерваме в цифри, резултатите ще са едни, ако измерваме в емоциална удовлетвореност – други. Миналата година се явихме на търг на Тайландския тютюнев монополист с още четири световни лидери в бранша, с милиарди обороти. Огромен проект, съизмерим с половината ни годишен оборот. И стана така, че въпреки всички „удари под кръста“, ние спечелихме. И сега произвеждаме тези машини, с които се прави цяла нова фабрика. Така че, ако говорим за удовлетвореност, Тайландският проект беше едно от големите предизвикателства за мен.

Според анализатори влошаването на международната среда и забавянето на растежа в ЕС предполагат негативен ефект и за родната икономика, най-вече върху износа. Вашата продукция е основно за износ, притеснява ли Ви тази тенденция и как ще се отрази на бизнеса Ви?

- Компанията ни има своите стабилни пазари и дори в момента имаме поръчки до месец септември 2017 г. Единственото нещо, което влияе на бизнеса ни и има някакво отражение, е пазарът на труда. Говоря за нелоялната конкуренция, когато дадена компания спечели държавна поръчка или друг проект с европари за 6 месеца, готова е да плаща нереално високо заплати на работниците, а те изкушени от това, не си дават сметка, че след 6 месеца  ще са безработни. Това са проблемите, които ни касаят и които създават текучество и напрежение в бранша.

Да разбирам, че външната пазарна конюнктура благоприятства Вашия бизнес?

- Да, защото нашият бизнес не е масов. Ние произвеждаме специфични инженерни поръчки, продукти по поръчка на клиента. Колкото повече нови неща се търсят, а тази вълна върви последните 10 години, толкова повече някой трябва да ги произведе тези продукти, докато станат масови. И ние сме именно в тази ниша, когато се създават тези неща.

Работим на 4 континента, изнасяме в над 60 държави и сме произвели над 2500 машини, средно по 100 на година. Това ни прави един от 5-те големи световни играчи в този бизнес“, казва Димитър Янчев.

Дори за един такъв зрял пазар, какъвто са тютюневите изделия, има трансформации, предлагат се различни видове и детайли, след 20 години дори цигарите ще изглеждат по съвсем различен начин.

Това поражда необходимост някой да внедрява технологии, да прави тестове, да пуска нови продукти на пазара. И тук е нашата сила.

Казвате, че продавате не просто машини, а знания и технологии? Носители сте на приза Най-иновативна компания за 2015 г. Доколко важни за развитието на една компания са иновациите?

- Погледнато от нашата призма, ние гледаме да създаваме интересен продукт, който да носи добавена стойност дълго време. Иновациите са изключително важно перо, за което компаниите нямат лимити. Готови са, образно казано, да „развържат кесиите“ много нашироко, стига да имаш в ръката си продукт, който са готови да купят. Конкурентното предимство при нас е, че ние разполагаме с този капитал – нашите инженери, а другото предимство е, че в България тези research&development дейности струват доста по-евтино и отнемат много по-малко време отколкото, ако се произвеждат в една Англия или Швейцария, например.

Всяка индустрия е трансформирана директно, или индиректно, от новите технологии. Слушате ли  „ветровете“ на промяната и мислите ли дългосрочно как бизнесът ви може да бъде позициониран, за да бъде част от тази технологична трансформация?

- Не бихме могли да стигнем дотук, ако не го правехме. Преди няколко години съвсем целенасочено отделихме няколко човека, които започнаха да работят във фармацевтичната промишленост, за да се опитаме онези наши достижения, които имаме в една област, да ги прехвърлим в друга. И резултатът е налице. Миналата година сключихме първите две сделки за фармацевтичната промишленост. Едната, за швейцарска, а другата за индийска компания.

В общи линии, когато имаш знанието за инженерен продукт, няма никакво значение какво ще произвеждаш. Нашият бизнес модел  е инженеринг по поръчка на клиента, което дава възможност да се правят доста различни неща.

„Айгер инженеринг" не само е пример за модерно и високотехнологично производство. В цеховете и инженеринговото звено на компанията цари отлична организация на работа.

Малко са предприятията като нас – ние въвеждаме 150 хил. единични детайла в серия 1 и 3. На практика това са уникални продукти, другите произвеждат по серии от 10, 20, 30.

Компанията ни е много гъвкава, можем да произвеждаме много различни продукти, като всеки проект е различен, всеки клиент е различен.

По последни данни на Евростат от последното тримесечие на 2016 г., 1/3 от промишлените предприятия в България изтъкват недостигът на хора като основна спирачка пред по-нататъшното си разрастване. Това може да се окаже и съществен фактор, който ограничава растежа на българската икономика през 2017 г. Споделяте ли това мнение?

- Аз бих го перифразирал, че има недостиг, но на висококвалифицирани хора. За мен това е сериозният проблем. Защото работна ръка има, въпросът е колко ще е добавената стойност в тази работна сила и какъв резултат ще постигне.

През юни 2016 г. Exporter.bg проведе конференция на тема „Made in Bulgaria – предимство или недостатък“. Отстъпва ли по качество произведеното в България, г-н Янчев и конкурентни ли сме на световните пазари?

- Истината е, че не сме конкурентни. Аз също минах през тази метаморфоза – да вървиш с рогата напред и да се самозалъгваш. Това донякъде е изключително полезно, за да имаш силата да се бориш и да продължаваш напред.

Поводът екип на exporter.bg да посети „Айгер инженеринг" бе хубав. Главният редактор на сайта Димитър Дженев (вляво) връчи на Димитър Янчев специален Диплом за отличното представяне на компанията, която той управлява, в класацията на exporter.bg "Експортьор на годината".

Иначе губиш състезанието. Но след това, когато преминеш другото ново на играта, почваш да виждаш реалността и разбираш, че това е пълна илюзия.

Ще ви дам един прост пример. Бюджетът на УНСС в София, който е с 18 хил. студенти, е 30 млн. долара. За сравнение бюджетът на Станфорд, също с 18 хил. студенти, е 22 милиарда. Вие ми кажете, конкурентни ли са? Конкурентни ли са тези системи, които произвеждат?

Но вие го доказвате, печелите проекти в конкуренция със световни лидери?


- Не е точно така. Изключенията само потвърждават правилото. Колко са тези предприятия? Да, има такива добри примери, те трябва да ни стимулират, но трябва да сме реалисти. Има една много хубава книга „Конкурентно предимство на нациите“. В нея харвардски екип  анализира, че всяко едно общество има три двигателя – демографията, пазарът и обществото. Както и да го погледнем, тези три двигателя при нас липсват. Откъде да дойде това конкурентно предимство?

Политическата несигурност, да не я нарека криза, в която се намираме в момента, ще забави ли икономическия растеж и при сравнително успешна за българската икономика 2016 г., какви са вашите очаквания за 2017 г.?

- Нас политиката не ни бърка. Фокусът ни, и през 2016, и през 2017 е изцяло обърнат навътре. Искаме да създадем онзи вътрешен потенциал на хора, на сигурност, знания и отношения.

Димитър Янчев със специалния Диплом на exporter.bg за отличното представяне на компанията през последните три години в класацията на сайта "Експортьор на годината".

Искам служителите да обичат работата си и да идват с желание на работа. А това се възпитава, не става изведнъж и в тази посока са съсредоточени усилията ни.

Кое се управлява по-лесно, г-н Янчев, МИГ-23 или Айгер инженеринг?

- Ако трябва да се изразя метафорично, по-малко ми е пукало, когато съм управлявал МИГ-23. Тук, в Айгер, „возя“ 230 семейства, на които променяш тотално начина на живот. В този смисъл, тази отговорност, която нося, е по-сериозна и по-интересна.

Екип на Exporter.bg


Снимки: Божидар Марков


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер