експорт > пазари


България нямаше да е на плюс в експорта  през 2018 г., ако не бяха продажбите в посока Европейски съюз

Българският износ отчете ръст от 1.2 % през 2018

В износа към трети страни има спад от 12% спрямо 2017 г.

Българският износ отчете ръст от 1.2 % през 2018 г., показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Страната ни е изнесла стоки на стойност 55 275.7 млн. лв. спрямо 54 598.0 млн. лв. през 2017 г. Вносът през 2018 г. също е нарастнал - с 6.2 %.

Двигател на ръста през миналата година е външната търговия на България с държавите от Европейския съюз. Износът ни натам е нараснал с 9.2% спрямо 2017 г. Германия,  изкупува все повече български продукти. На годишна база ръстът ни към най-големия външнотърговски партньор на България е 16.4%, а общият стойностен обем на продажбите – 7.7 млрд. лв.

Големи нараствания – с двуцифрен темп, има при износа към Италия, Румъния, Гърция, Холандия и Чехия. Като цяло няма държава от Блока, към която българският износ да бележи спад, с изключение на Белгия и Португалия.

Но ето как стоят нещата в цифри. За периода януари - ноември 2018 г. България е продала стоки в Германия на стойност 7 682.5 млн. лв. ( ръст от 16.4 % спрямо 2017 г.), в Италия за 4 416.4 млн. лв.  (ръст от  9.5 % спрямо 2107 г.), в Румъния за 4 401.1 млн. лв. (ръст от 11.1 % спрямо 2017 г.) и в Гърция за 3 418.2 млн. лв. (ръст от 10.6 % спрямо 2017 г.).

През миналата година ситуацията извън Блока, никак не е добра - спад от 12% спрямо 2017 г., сочат данните на НСИ. Основните проблеми за износа на България за трети страни идват заради икономическите проблеми на Турция, Русия и Египет, които са традиционни дестинации за български стоки и падат с между 13 и 52%. Добрите новини са свързани с Китай, Сърбия и САЩ, които са големи пазари за български продукти, а освен това растат с между 10 и 17%.

Въпреки, че статистиката отчита спад от 12.9 % в продажбите за Турция, страната е най-големият ни пазар извън ЕС. Стоките, които сме изнесли към Босфора са на стойност 4 228.9 млн. лв., което прави южната ни съседка вторият най-голям външнотърговски партньор на България.

В крайна сметка изводът, който се налага е, че страната ни нямаше да е на плюс в експорта  през 2018 г., ако не бяха продажбите в посока Европейски съюз.









 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер