експорт > пазари


На оръжейните пазари няма криза

Продажби за 411,1 млрд. USD са реализирали през 2010 г. стоте най-големи производители на оръжие в света

50 компании базирани в САЩ формират 60 на сто от продажбите на Топ 100, делът на западноевропейските оръжейни компании в тези 411,1 млрд. USD е 29 на сто

Най-много оръжие на световните пазари е пласирала американската компания „Локхийд Мартин“.  Общият обем на нейните продажби за 2010 година е 45,8 милиарда долара. На второ място е британската БАЕ, следвана от американските "Боинг", „Нортроп Грумън" и "Дженеръл Дайнамикс".

Данните са от изследване на Стокхолмския международен институт за изследване на проблемите на мира (СИПРИ).

В списъка на СИПРИ има и десет руски компании. Най-високо в класацията по обем на продажби сред руските компании - на 20-о място - е концернът за производство на техника за противовъздушна отбрана "Алмаз-Антей", който произвежда зенитните ракетни комплекси С-300 и С-400.

Като цяло стоте най-големи производители на оръжие са реализирали продажби за 411.1 млрд. долара през 2010 година, което представлява ръст с 1% в сравнение с 2009-та. За периода от 2002 г. до 2010 г. обемът на продажбите на оръжие, произведено от включените в списъка компании, се е увеличил с 60 на сто, сочат данните на СИПРИ.

Обемът на продажбите на десетте най-големи оръжейни компании се изчислява на 230 милиарда долара, или 56 на сто от общата сума за стоте компании в доклада на СИПРИ. В списъка обаче не фигурират компании от Китай "заради липсата на достатъчно точни сведения".

"Данните за 2010 г. отново доказват способността на най-големите играчи да продължават продажбите на оръжие и услуги въпреки финансовата криза, засегнала други промишлени сектори", отбелязва Сюзън Джексън от СИПРИ.

Според нея редица настъпили промени към намаляване на продажбите на някои от компаниите се обясняват не с въздействието на кризата, а с изтеглянето на чуждестранните войски от Ирак и съответното намаление на търсенето на оръжие и материали с военно предназначение.

Близо половината от включените в списъка компании са базирани в САЩ. Обемът на техните продажби възлиза на 60 на сто от общия обем на продажбите на стоте компании. Обемът на продажбите на западноевропейските оръжейни компании (от Великобритания, Германия, Франция, Италия, Испания, Норвегия, Финландия, Швейцария и Швеция) се изчислява на 29 на сто от общата сума за стоте компании в списъка.

Експертите на СИПРИ обръщат специално внимание на повишението в показателите за дейността на компаниите, предоставящи услуги в сферата на въоръженията ;(осигуряване, обучение, логистика и ремонт). Такива са общо 20 компании от списъка на института. През 2010 г. обемът на техните продажби се е увеличил в сравнение с 2002 г. със 147 на сто – от 22,3 на 55 милиарда долара.

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер