финанси > европейски пари
Големите надежди

|
Предприемачи виждат в магистрала “Струма” бъдещето на Благоевград и региона
Вече има шанс да усвоим едни 600 милиона евро, вместо да ги върнем на Брюксел и да останем без стратегически път, който при Лот 4 е част от европейски транспортен коридор 6
|
“Развитието на моя бизнес е свързано с пътувания до Златица, Пирдоп, Русе и най-вече София. Три пъти в седмицата ми се налага да ходя до столицата. И не ми се тръгва само защото няма никакви пътища. Като хората. Не може от Кресна да пътувам 4 часа до София. Като се нареди отпред една колона от три-четири тира, и отлиташ във времето. Според мен трябва да се даде приоритет на магистрала “Струма”. Така разсъждаваше Стефан Дончев, изпълнителен директор на “Енергоремонт Кресна” АД – едно от най-големите предприятия в своята категория в България, по време на срещата ни с него.
Коз за излизане от кризата
И не само той мислеше така. Строителството и пускането на магистрала “Струма” ще даде силен тласък на бизнеса в региона. Това е нашият коз за излизане от кризата. Това ни каза и Ромео Шатев, председател на Търговско-промишлена палата-Благоевград. Той беше силно обезспокоен, че този голям инфраструктурен проект, който може да даде хляб на много фирми, се бави. 600-те млн. EUR, предвидени за магистрала “Струма”, са за календарен срок 2007-2013 г. А сега е 2010 г. Ако не ги усвоим до 2013 г., трябва да ги върнем. Струва ми се, че някой в София иска да вземе тези пари и да финансира с тях друг магистрален проект, притесняваше се тогава Шатев.
Други измерения в сегашно време
Сега сме 2012 г. и нещата имат други измерения. В началото на месеца премиерът Бойко Борисов даде старт на строителството на Лот 4 от автомагистрала “Струма” по трасето Сандански – Кулата. Дължината му 15 км, а срокът за изпълнение - 23 месеца. Началото на строителството е със седем месеца закъснение заради обжалване на конкурса от страна на друг участник за изграждането на отсечката - "Трейс груп холд". Договорът за строителство бе подписан на 19 март, като той е на стойност почти 56 млн. лв. без ДДС. За изпълнител след конкурса беше избрана гръцката компания "Актор" АД. Строителния надзор ще осъществява "Пътинвестинженеринг" АД, чийто договор е за 297 016 лв. без ДДС. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз чрез оперативна програма "Транспорт". По трасето се предвижда да има 5 надлеза (3 от които селскостопански), 5 подлеза (3 селскостопански и 2 жп подлеза на жп линията София – Кулата), 7 моста (5 моста за автомагистрала "Струма" и 2 моста при жп линията София – Кулата). Предвижда се и да бъдат монтирани шумозаглушителни прегради между магистралата и населените места. Общата дължина на автомагистрала "Струма" - от Даскалово до гръцката граница - е 150 км. Трасето е част от европейския транспортен коридор 6.
Останалите лотове
Премиерът Борисов увери, че и процедурата по втория ЛОТ върви. Той обяви, че с Европейската комисия са уточнени и детайлите за четвърти ЛОТ при Кресна. Там изграждането на тунелите е съобразено с екологията, както при стоителството на участъка между Долна Диканя и Дупница бяха взети предвид находките на археолозите.
Коментар с днешна дата
Все още няма видимо и забележимо подобрение на бизнес климата в област Благоевград след началото на строителството на магистрала „Струма”. Това заяви преди дни за Радио “Фокус - Пирин”председателят на Търговско-промишлената палата в Благоевград Ромео Шатев. Според него положителните ефекти тепърва предстои да се случат. Независимо от това, че в строителството за момента не са включени голям брой хора, изграждането на магистралата със сигурност оказва, макар и косвено, положително въздействие върху икономиката в областта. Шатев обясни, че именно автомагистрала „Струма” е бъдещето за област Благоевград.
|