финанси > европейски пари


Големите надежди

Предприемачи виждат в магистрала “Струма” бъдещето на Благоевград и региона

Вече има шанс да усвоим едни 600 милиона евро, вместо да ги върнем на Брюксел и да останем без стратегически път, който при Лот 4 е част от европейски транспортен коридор 6

“Развитието на моя бизнес е свързано с пътувания до Златица, Пирдоп, Русе и най-вече София. Три пъти в седмицата ми се налага да ходя до столицата. И не ми се тръгва само защото няма никакви пътища. Като хората.

Не може от Кресна да пътувам 4 часа до София. Като се нареди отпред една колона от три-четири тира, и отлиташ във времето. Според мен трябва да се даде приоритет на магистрала “Струма”.

Така разсъждаваше Стефан Дончев, изпълнителен директор на “Енергоремонт Кресна” АД – едно от най-големите предприятия в своята категория в България, по време на срещата ни с него.

Коз за излизане от кризата


И не само той мислеше така. Строителството и пускането на магистрала “Струма” ще даде силен тласък на бизнеса в региона. Това е нашият коз за излизане от кризата. Това ни каза и Ромео Шатев, председател на Търговско-промишлена палата-Благоевград.

Той беше силно обезспокоен, че този голям инфраструктурен проект, който може да даде хляб на много фирми, се бави. 600-те млн. EUR, предвидени за магистрала “Струма”, са за календарен срок 2007-2013 г. А сега е 2010 г. Ако не ги усвоим до 2013 г., трябва да ги върнем.

Струва ми се, че някой в София иска да вземе тези пари и да финансира с тях друг магистрален проект, притесняваше се тогава Шатев.

Други измерения в сегашно време


Сега сме 2012 г. и нещата имат други измерения. В началото на месеца премиерът Бойко Борисов даде старт на строителството на Лот 4 от автомагистрала “Струма” по трасето Сандански – Кулата.

Дължината му 15 км, а срокът за изпълнение - 23 месеца. Началото на строителството е със седем месеца закъснение заради обжалване на конкурса от страна на друг участник за изграждането на отсечката - "Трейс груп холд".

Договорът за строителство бе подписан на 19 март, като той е на стойност почти 56 млн. лв. без ДДС. За изпълнител след конкурса беше избрана гръцката компания "Актор" АД. Строителния надзор ще осъществява "Пътинвестинженеринг" АД, чийто договор е за 297 016 лв. без ДДС.

Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз чрез оперативна програма "Транспорт".

По трасето се предвижда да има 5 надлеза (3 от които селскостопански), 5 подлеза (3 селскостопански и 2 жп подлеза на жп линията София – Кулата), 7 моста (5 моста за автомагистрала "Струма" и 2 моста при жп линията София – Кулата).

Предвижда се и да бъдат монтирани шумозаглушителни прегради между магистралата и населените места.

Общата дължина на автомагистрала "Струма" - от Даскалово до гръцката граница - е 150 км. Трасето е част от европейския транспортен коридор 6.

Останалите лотове


Премиерът Борисов увери, че и процедурата по втория ЛОТ върви. Той обяви, че с Европейската комисия са уточнени и детайлите за четвърти ЛОТ при Кресна. Там изграждането на тунелите е съобразено с екологията, както при стоителството на участъка между Долна Диканя и Дупница бяха взети предвид находките на археолозите.

Коментар с днешна дата


Все още няма видимо и забележимо подобрение на бизнес климата в област Благоевград след началото на строителството на магистрала „Струма”. Това заяви преди дни за Радио “Фокус - Пирин”председателят на Търговско-промишлената палата в Благоевград Ромео Шатев.

Според него положителните ефекти тепърва предстои да се случат. Независимо от това, че в строителството за момента не са включени голям брой хора, изграждането на магистралата със сигурност оказва, макар и косвено, положително въздействие върху икономиката в областта. Шатев обясни, че именно автомагистрала „Струма” е бъдещето за област Благоевград.

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер