финанси > инвестиции


Външният поглед, който помага

Васил Райчев пред exporter.bg за новото си бизнес амплоа – да бъдеш консултант

Много български производители не знаят как да сложат крака на вратата, за да влязат и да проведат първия успешен разговор, който ще им донесе продажби и печалби на външните пазари

Васил Райчев влиза в ново бизнес амплоа. Ще развива консултантски бизнес. Казва, че естествено е стигнал до това решение. Защото след като 15-20 години си работил нещо, то става част от живота ти.

Тези натрупвания през годините те карат да виждаш нещата по-ясно от другите. Започваш да ги разбираш и да помагаш на колеги и приятели. Със съвети, с мнения, докато неизбежно стигаш до извода, че това може да се превърне в бизнес. Именно това Васил Райчев осъзнал и решил да превърне в реалност.



Г-н Райчев, влизате в нов бизнес – консултантския. Кое и защо ви тласна в тази посока?


- Първо искам да кажа, че новото в случая е добре познатото старо. То се базира на моя близо 18 годишен опит в областта на търговията, развитието на търговска дейност и изграждането на магазини в България.

Създавам консултантски бизнес, който да обслужва интересите на всички фирми в посока оптимизиране на дейността в търговията. Това включва човешките ресурси, обслужването на клиенти, работата със стоки. Т.е. всички области, с които търговията има ключови допирни точки.

Аз и моят екип ще се опитаме да бъдем полезни на хората, които имат кураж да правят такъв бизнес в България.

Другото, което ме подтикна към този бизнес е моето разбиране, че когато правиш нещо, трябва да го правиш правилно. Защото сегашния пазар не позволява дълго време да вършиш нещо по начина, по който си го вършил преди 5 години.

Много често един предприемач поддържа определен бизнес на загуба, преливайки приходи от друг бизнес, което не е редно. Това може да работи краткосрочно, но като цяло е пагубно за бизнеса. Ако губиш е по-добре да спреш и да затвориш тази страница.

И тук идва на помощ консултантството.

Но то е скъп продукт?

- Да, навсякъде по света, консултантството е скъп продукт. Но това, което аз и моят екип ще правим за клиентите, ще бъде на цени и условия, които всеки може да си позволи.

Къде ще е силната страна на вашите консултации?


- В реалния анализ, преценка и препоръки, как да се оптимизира работата в условията на една много тежка икономическа ситуация. Нещо, от което в България повечето фирми в сферата на ритейла имат необходимост.

На какви клиенти ще разчитате – чужди или български?

- Ще разчитаме основно на чужди клиенти и на по-големи български компании, които са осъзнали необходимостта от един външен поглед върху начина им на работа, върху модела по който работят. Върху това, което са направили до момента. Дали то е актуално и в крак с пазара.

Други потенциални наши клиенти могат да бъдат предприемачи, които имат вече бизнес в България, но искат да се развият навън. Има много български производители в областта на модата, както и в други сфери, които към момента нямат никакъв опит с чужди пазари.

Те не знаят, как да сложат крака на вратата, за да проведат успешно първия разговор, който ще им позволи да направят печеливш бизнес извън България. А създаването на един бранд не е проста работа.

В България това се получава по естествен път. Но когато един бранд отиде в чужда държава, там вече трябва да го наложиш по правилата на маркетинга и брандирането в Европа, а не в България.

Имате богат опит и познания за чуждите пазари. Бил сте на много изложения в Европа, посещавал сте Азия, Северна и Южна Америка. Това навярно ще ви помогне в новия бизнес?

- Това е нещото, което ми остава като едно добро натрупване, един добър опит за бизнеса, с който съм се занимавал до момента. Последните 5-6 години бяха изключително активни в комуникациите ми с чужди компании и в това да науча, как се работи на чуждия пазар.

Трябва да ви кажа, че в Азия, Северна и Южна Америка, пазарите се развиват много по-динамично, отколкото в Европа. Контактът с такъв тип пазари ще допринесе да се наложат много по-добри модели на работа и в България.

Смятате ли, че българските модни производители имат реални шансове на тези пазари?


- Имат много сериозни възможности да пробият в Източна Европа, защото модната продукция, която се прави в България, е на достъпни цени и е позната като визия в тези страни.

И в Русия, и в Украйна, и в Румъния, и на Балканите като цяло, българските модни производители, могат да намерят едно добро посрещане. Връзките ни с тези страни са традиционни. Там всичко българско се смята за добро.

Много по-трудно е български марка да пробие на английския пазар, например, където за българските продукти няма много информация или някаква представа за високо качество.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев

 

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер