финанси > европейски пари


Защо купуваме машини, лозя и бъчви, ако не инвестираме в пазара и не даваме пари за реклама

Радослав Радев, търговски директор на Ловико Сухиндол и  Винарска изба Стамболово, пред exporter.bg за мярката “Промоции в трети страни”

Според Радев мярката не е особено атрактивна, защото позволява да се правят промоции на отделни региони, но не може да се акцентира върху производители и върху отделни марки

По мярка “Промоции в трети страни”, която може да осигури пари за реклама на българското вино в страни като Китай и Индия, има подадени само два проекта от наши изби. Защо има такъв слаб интерес?

Въпросът ми е към Радослав Радев, търговски директор на Ловико Сухиндол и  Винарска изба Стамболово.

Според него проблемът не е само български. Европейската комисия дори отчела, че начинът по който е формулирана тази мярка, не е най-удачния. Като цяло няма голям интерес към нея в рамките на целия Европейски съюз.

Вярно е, че има доста проекти, които са направени от бенефициенти във Франция най-вече, от Португалия. Гърция е доста активна в тази посока. Но като цяло се отчита, че формулировката на тази мярка не е успешна.

Радослав Радев обяснява защо. Първо, че доста е ограничена активността, която може да бъде финансирана по тази мярка. Тя е насочена по-скоро към някакъв по общ тип промоция - на европейския продукт т.е. на българското вино като част от европейското винопроизводство.

Могат да се правят промоции на отделни региони, но не може да се акцентира върху производители, върху отделни марки, което до голяма степен създава затруднения.

“И другият проблем в случая е традиционната невъзможност на българите да се самоорганизират и да правят нещо заедно. Това също оказва влияние”, посочва Радев.

Правокирам го: Сякаш българските винопроизводители не са много склонни да извадят пари за съфинансиране, защото по всички тези европейски мерки, това се изисква от тяхна страна?

“Вярно е. А трябва да се извадят пари, защото това е инвестиция като всички останали. Така, както инвестираш в производството, така трябва да вложиш и в рекламата на вино”, убеден е Радев.

И допълва, че в крайна сметка и закупуването на производствени мощности, и правенето на лозе, и купуването на бъчви е насочено към това да продадеш виното. Не да направиш едно хубаво вино и да си го пиеш сам.

“Ако не можем да инвестираме средства в търговията, все едно нищо не сме направили. То можеше тогава да не купуваме бъчви и да не садим лозя”, коментира Радев.

Убеден е, че да вложиш в реклама е също толкова важен фактор в цялата верига. Ако нямаш готовност да го направиш, до голяма степен няма какво и да очакваш.

“Ако не инвестираме и не сме активни на пазара, значи се оставяме в ръцете на чисто пазарни сили, на които ние не можем да влияем. Те ни влияят и тогава каквото стане - стане. Продадем - продадем, като не продадем, значи не сме продали.

Трябва да се вложат пари целенасочено с оглед на това този пазар да се стимулира, да го манипулираме и моделираме. Тогава вече можем да очакваме някакъв ефект.

Може да сбъркаме един, втори, трети път, но на четвъртия ще се получи и това ще ни се възвърне всичко, което сме инвестирали”, обобщава Радев.

(Цялото интервю на Димитър Дженев с Радослав Радев четете в секция Експорт на страница Пазари)

Снимка: Стефан Марков



 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер