експорт > пазари


Евгени Харамлийски: Домейн Бойар e компания от европейски мащаб

Изпълнителният директор на Домейн Бойар пред exporter.bg за предизвикателствата на пазара и за добрите времена, които идват за винарския бранш у нас

„В Западна Европа вече не се говори само за френски, италиански и испански вина, а за качество на добра цена, което дава предимство на българските вина", казва Евгени Харамлийски.

Г-н Харамлийски, каква е равносметката на Домейн Бойар за 2013-а година?

- За Домейн Бойар 2013 беше една доста успешна година. Като цяло реализирахме 13 % ръст на приходите. За вътрешния пазар той е 27 %, а за Англия е 35 %. Износът ни върви нагоре в Холандия, Русия и Швеция.

В Англия продължават да ни приемат доста добре, а в Белгия Домейн Бойар е марка спечелила доверието на пазара, и където продаваме много добре, не защото виното е българско, а защото е Домейн Бойар.

Трябва да отбележа, че повишаването на нашия пазарен дял на вътрешния пазар се дължи и на самото нарастване на пазара. Консумацията на вино в България през 2013 г. се е увеличила с около 8 %.

Вие сте лидер по продажби на вътрешния пазар...


- При компаниите, които произвеждат само вино, без високоалкохолни продукти, сме номер едно. Радостно е, че българския пазар на вино се развива много добре. Повишава се културата на потребителите и все повече хора започват да осъзнават, че храната се консумира най-добре с вино, а не с ракия и бира.

Забелязва се, че все повече млади хора пият вино. Какви са вашите впечатления?

- Да, това е другата интересна тенденция на българския пазар – все повече млади хора пият вино. Ако преди време говорехме, че клиентите, които редовно консумират вино са от 30 години нагоре, то вече интересът към бакхусовата напитка започва от 22-23 години нагоре.

Младите хора разбраха, колко важно е да съчетават храната и виното. Това е много позитивна тенденция, защото младите консумират високоалкохолни напитки вече предимно само нощно време в баровете, а бира пият най-вече с приятели, както се казва "малко на крак".

Когато се хранят, те все по-често пият вино и тази тенденция нараства. Това е знак, че за нашия бранш идват хубави времена.

Кои са новите пазари, на които стъпихте през 2013 г.?

- Нов пазар за нас са Коморските острови. Там направихме на два пъти износ. Нов клиент и пазар за Домейн Бойар е и Южна Корея. Чувствително разширихме позициите си в Холандия и Швеция.  В Швеция през 2013 г. в сравнение с 2012 г. имаме ръст от над 300 %.

Други наши екзотични пазари са Централноафриканската република и Кот д'Ивоар. Там изнасяме от няколко години. От средата на миналата година имаме нови големи клиенти в Русия.

Какви тенденции се забелязват на външните пазари?

- Вече не се говори за бум на вина от Австралия, Чили и ЮАР. Нова Зеландия разбира се остава на върха, но в Европа вече се търси разнообразие от вина и доброто съотношение качество-цена.

Това дава известно предимство на българските вина, защото в ниския ценови клас те определено са по-добри от италианските и френските.

Ето защо има интерес към вината от България и от Източна Европа, но към нас той е по-засилен, защото ние сме по-стар винен производител от този регион. Продажбите на Домейн Бойар в Англия, Холандия, Швеция и Белгия го доказват. Там вече не се говори само за френски, италиански и испански вина, а за вино с оптимално съотношение качество-цена, което ни дава конкурентно предимство.

Всяка година разширявате портфолиото си с нови вина. Кои са новите ви продукти от 2013-а?


- В края на 2013 г. пуснахме нова серия лимитирани вина, която се казва Бутик Кълекшън (Boutique Collection). Тя включва две червени вина и едно бяло. Червените са от сортовете Малбек и Карменер, бялото е много интересен бленд между Совиньон блан и Шардоне.

През април 2014-а ще разширим серията Boutique Collection с розе от сортовете Гренаш и Мурведър, в провансалски стил. Ще бъде много приятна изненада за любителите на този стил. През тази година на пазара ще излезе и новата ни серия, която се казва Дежа вю (De ja vu).

Кои са целите, които сте си поставили през 2014-а?

- Основната ни цел е да затвърдим нашата водеща позиция на пазара като изненадаме ценителите с хубави вина в средния и висок ценови клас. Сред тях акцент ще бъде новата ни серия De ja vu, която ще бъде на пазара от април месец. Наесен ще излязат и нови вина от изба Кортен.

Кое е най-ценното, което успяхте като мениджър да постигнете през 2013-а година?

- Най-ценното е, че успяхме да изградим Домейн Бойар като марка, която печели доверието на хората. Не просто някакъв остарял бранд от прахта, а компания, която е надежден партньор и добър производител на вино. Изба, която предлага богата гама от видове и стилове вина с отлично качество на адекватна цена. За нас е от изключителна важност да изненадаме приятно ценителите, както с разнообразие от вкусове, така и с добра цена.

Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате и срещу които ще се изправите през тази година?

- Най-големите предизвикателства са вътре в мен. Да се преборя със себе си и да гледам на нещата по различен начин като се съобразявам с променливите тенденции на пазара. С новите изисквания, защото пазара не е нещо статично.

Това, което е било вчера, днес не е валидно. И ако един мениджър не е гъвкав в преценката и решенията си, рано или късно пазарът ще покаже това. Ще изхвърли и компанията, и продуктите й.

Идеята е Домейн Бойар да стане мост между Изтока и Запада. Да продава френски, италиански и испански вина на Изток, и вина от Новия свят и Изтока - на Запад. Евгени Харамлийски е убеден, че през следващите 5 години тази амбициозна цел може да бъде постигната.

Пред мен винаги е стояло голямото предизвикателство своевременно да се променям, съобразно тенденциите на пазара, да се информирам и да бъде иновативен. И мисля, че до тук, в голяма степен съм успял да го постигна.

Смятам, че и през 2014 г. пазарът ще продължи да бъде труден. Ситуацията в страната също. Ще бъде година на избори, белязана с политически и икономически кризисни моменти. Затова компаниите трябва много добре да направят разчет на своите ресурси. Да инвестират в изграждането на силни кадри. Да бъдат иновативни. Според мен тази година ще е повратна и тези, които се справят със ситуацията, ще се радват на успех още дълги години напред.



Каква е визията ви за Домейн Боайр за следващите пет години. Как си я представяте като компания през 2018 г.?

- Средносрочните цели за следващите 3 до 5 години е Домейн Бойар да стане компания от европейски мащаб. Да не бъде единствено български производител. Това означава разширяване в европейски план. Какво имам предвид.

За да присъстват българските вина на много външни пазари, ще бъде необходимо да притежаваш в чужбина местна компания или изба. Веднага давам за пример Гърция. Там пазарът на вино е много консервативен.

99 % от потреблението на вино в Гърция е местно производство. Чуждите вина почти не присъстват. Затова на гръцкия пазар няма как да изнасяш българско вино. Трябва да купиш местна изба, да произвеждаш виното там и то да носи произход Гърция. Иначе пробиването на този пазар е почти невъзможно.

Как можем да продаваме българско вино във Франция? Отговорът е – много трудно. Трябва да помислим за вариант, при който да работим с изба във Франция. Да имаме примерно в нея някакво дялово участие.

Идеята е Домейн Бойар да стане мост между Изтока и Запада. Да продава френски, италиански и испански вина на Изток, и вина от Новия свят и Изтока - на Запад. В Китай се търсят най-много френски вина. В Русия също. Ако имаме изба във Франция или участие в компания, която изкупува вина от там, няма да има никакъв проблем те да бъдат продавани и в Русия, и в Китай.

Домейн Бойар ще се стреми да се развива на европейските и световни пазари. И там, където присъства, да предлага не само български вина, но и френски, италиански, испански. Защо ли? Ами защото все още те са най-търсените.

Франция е вносител номер едно на вина в Русия. Тя е номер едно и в Китай, и във Виетнам. В същото време не е лошо да продаваме на западните пазари вина от Новия свят. Така, както и сега "Домейн Бойар" го прави.

Ние бутилираме вина от Нова Зеландия, Чили и Австралия, които продаваме на европейските пазари. Защо да не предлагаме на Запад и вина от по-екзотични дестинации като румънски, гръцки, албански. Черна гора също вече прави добри вина.

Постижимо ли е това, за което говорите?


- Стратегията да предлагаме на външните пазари не само български вина, а и вина, които най-много се търсят, е напълно постижима през следващите 3 до 5 години. Първо, защото България е страна от Европейския съюз.

И второ, към настоящия момент, продажбите на Домейн Бойар в Европа достигат 95 % от тези на най-големите европейски компании във винарския бранш. Те са съизмерими с техните. Ето защо и нашите цели се напълно постижими.

Благодаря за това интервю.

Димитър Дженев


Снимки: Божидар Марков




 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер