Банер

експорт > пазари


Гръцка фирма продава 90 % от врачанския камък, който добива у нас, в Китай

Йоргос Диамантопулос, управляващ директор на Дионисомарбле България ООД, пред exporter.bg за това, че в момента е сравнително по-добре да правиш бизнес в България, отколкото в Гърция

Вече 15 години в България, компанията, спечелила наградата “Експортьор на годината” за 2013 г. на exporter.bg в сектор “Минна и добивна индустрия”, реинвестира печалбата си тук.

Г-н Диамантопулос, Вашата компания спечели наградата “Експортьор на годината” за 2013 г.  Кое бе в основата на този успех?

- В основата на успеха бяха колективните усилия. Като се започне от инженеринговия отдел, хората от производството и се стигне до търговската ни структура, която успя да наложи нашите продукти на външните пазари.

Другият важен фактор за успеха е богатата история на нашата фирма. Тя има традиции в добива на мрамор в Гърция и прилага успешно това ноу-хау в България. Компанията е наясно как да намери находище, как да го експлоатира и как да реализира на пазара добитата продукция. Защото в технологията на производството може всичко да е перфектно, но ако я няма добрата търговска реализация се обезмисля цялата инвестиция, цялото начинание.

Как решихте да инвестирате в България?


- Аз съм от 11 години в компанията ни и мога да кажа следното. Дионисомарбле България търси находища по цял свят. От компанията са знаели за тези в района на Враца. Врачанският камък е материал, който е познат много отдавна и затова са решили да инвестират в България.

В началото е било много трудно, особено в периода 1999 – 2000 г. Но постепенно успехите идват. Нещата потръгват след 2003-2004 г. Разработена е първата кариера, после втората. Когато се увеличи търсенето, Дионисомарбле България разшири пазарите.

Кои са основните Ви външни пазари?


- Първият ни основен пазар бе Гърция. За там изнасяхме 80 % от продукцията, другите 20 % реализирахме в България, Италия и още няколко европейски страни. От 2009 г. основен пазар за нас е Китай.

Експортът ни достигна 90 % от общия обем на продукцията ни. Продажбите ни в Китай са  80-85 % , 10 % отиват в Гърция и 10 % остават в България. Количествата, които нашите клиенти искат са повече от това, което можем да добием. Но решихме да не ощетяваме нашите контрагенти от България, затова предлагаме известно количество материал и за тях.

Имате ли планове за разширяване на дейността?

- Търсим активно и други находища. И тук държавата трябва да действа по-отговорно, защото има много кандидати, а процедурите са твърде бавни. Да се обяви конкурс, да се стигне до него и да се спечели е свързано с губене на много ценно време. Обяснявам защо?


Врачанският камък се е наложил на пазара с добро съотношение качество-цена. Освен това тези бежови бели цветове се харесват и се търсят на международните пазари. Може да се каже, че са на мода.

Всеки може да кандидатства, независимо от неговата предистория. Това създава проблеми на тези, които наистина работят. Защото всеки случайно появил се, може да заяви някоя площ. При появата на втори се обявява конкурс и после се чака година-две. А това е загубено време за всички работещи фирми от бранша.

Ако примерно ние започнем да експлоатираме ново находище, веднага можем да пуснем добива и да реализираме продукцията. А когато влезем в дълги и продължителни административни процедури, това не може да се случи. Губим ние, губи и държавата.

Ето, Вие ми казахте, че лимитите на Вашите кариери са натоварени, но имате повече поръчки, отколкото добивате...

- През последните две години  е така. Търсенето е 20 до 30 % по-голямо от количествата, които можем да добием в момента. Това са много пропуснати ползи и за нас, и за държавата. Това са концесионни такси и данъци, които няма да влязат в държавната хазна.

Да не говорим, че това означава и повече работни места – пряко и косвено. Пряко за работниците, и косвено за доставчиците и всички други звена, които са навързани по веригата на този бизнес. А тази верига наистина е голяма.

Какъв е размерът на инвестицията, която сте направили досега?


- Досега сме инвестирали над 3  млн. евро в съоръжения и машини. 50 човека работят за нас. За последните 3 години тяхната бройка се увеличи двойно. Говорим за район с доста висока степен на безработица.

Искам да подчертая още един факт. Вече 15 години фирмата ни не разпределя дивиденти от печалбата. Всичко се реинвестира в производството. Това може да се види от нашите отчети, които са публично достояние.

Добра ли е световната пазарна конюктура за Вашия бизнес?


- Може да се каже, че е добра. Врачанският камък се е наложил на пазара с добро съотношение качество-цена. Освен това тези бежови бели цветове се харесват и се търсят на международните пазари. Може да се каже, че са на мода.

Разбира се има доста конкуренти, но нашето предимство е в доброто съотношение качество-цена и в доброто обслужване на клиентите ни. Все пак е важно клиентът да може да разчита на своя доставчик и да знае, че не се подлага на риск.

От Вашия сайт разбирам, че опазването на околната среда е Ваш приоритет. Така ли е?


- Да, така е. По генералния екологичен проект на концесията ни, а тя е за 25 години, всяка година превеждаме пари на държавата в специална банкова сметка. Те са за култивиране. Когато в даден район на концесионната площ работата приключи, той се рекултивира.

Още не сме стигнали да рекултивация, защото добивът в нашите кариери все още се развива. Спазваме всички изисквания, свързани с управлението на минните отпадъци. Всичко се съгласува с местните дирекции по опазване на околната среда, както и с компетентното Министерство на околната среда и водите. Във всеки един момент те знаят какво правим, къде го правим, как го правим и защо го правим.

Когато работата в кариерите приключи, сме готови да рекултивираме. Хубавото е, че можем да покажем, как сме го направили в Гърция. В нашите кариери край Атина вече много хиляди декара площ се рекултивирани. Там са насадени борови гори. Това може да се види.

Говоря за рекултивация, която означава пълно възстановяване, а не дооформяне на някой хълм. Там, където работата вече е приключила, се наслагват хумусни почви и в зависимост от тяхната морфология и климатичните условия, се насаждат дървета. Така, както е предвидено по екологичния проект.

Казвате, че Вашата компания реално може да покаже, че това сте го правили по-най-добрия начин?


- Да. И можем да го докажем. Освен това държавата разполага с парите от специалната сметка за рекултивиране.  Ако реши, тя също може да осъществи пълното възстановяване на районите, в които е имало добивна дейност.

Какво бихте казали за бизнес средата в България. Ако сравним ситуацията у нас с тази в Гърция – къде по-лесно се прави бизнес?

- През последните години има подобрение на бизнес средата в България, но има какво още да се желае. Бюрократично се оказа, че по-лесно се прави бизнес в България. Освен това данъците тук са по-ниски. За момента в България е по-лесно за бизнеса, отколкото в Гърция.

А администрацията помага ли или не винаги?

- Администрацита за съжаление не помага много, защото такава е системата. Проблемът е в нея, а не в хората. Те се съобразяват с правилата, които са им налагани в продължение на години.

При една от последните ни данъчни проверки дойде служителка, която не разбира от нашия бранш. Трябваше да я убеждаваме, че тези системи за проверка, ние ги прилагаме и за самите нас. Една сериозна компания трябва винаги да знае какво се случва в нея, особено във финансовата сфера. Това на свой ред води до коректно отчитане на съответните данъци.

Трябва да си имаме взаимно доверие. Не бива да идват и да ни проверяват с нагласата, че сме престъпници или че извършваме нещо нередно. Да, има некоректни фирми в нашия бранш, но не бива да страдат и тези, които спазват правилата и са изрядни пред закона. И не бива при тези проверки да се идва с нагласата “Виновен до доказване на противното”.

Какви са очакванията Ви за 2015 г.?


- Те съвпадат с тези за миналата година. Имаме договор с нашия основен клиент в Китай. Няма да има промяна в обемите за експорт. Ще повторим резултатите от 2014 г. А за 2016 г. ще се разбере до края на настоящата година.

Димитър Дженев


Снимка: Божидар Марков


На снимката: Йоргос Диамантопулос, управляващ директор на Дионисомарбле България ООД (вляво) с наградата „Експортьор на годината“ за 2013 г. Наградата му бе връчена от Димитър Дженев, главен редактор на сайта exporter.bg (вдясно)




































 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер