коментари > анализи


Информационните и телекомуникационни технологии, производството и услугите са трите сектора, привлекли най-големи инвестиции в България през 2015 г.

Предимно местни играчи доминират силно на пазара на сливания и придобивания (М&A) в България през последната година.

Една от най-стратегическите за българския пазар сделки през 2015 г. е продажбата на "Дурапак" АД на британската DS Smith Plc за 341,5 млн. долара, сочи анализът на Ernst & Young.

Информационните и телекомуникационни технологии, производството и услугите са трите сектора, привлекли най-големи инвестиции в България през 2015 г., сочи анализ на консултантската компания Ernst & Young (EY). Изследването обхваща пазара на M&A в 11 страни от региона на Централна и Източна Европа - България, Чехия, Хърватска, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и Турция.

Най-много затворени сделки са в сектора на информационните технологии – 184, което е 14 % от всички. След тях се нареждат сливанията и придобиванията в производството – 167 сделки и секторът на услугите – 121. Най-големите сделки като стойност са в банково-финансовия сектор.

Изминалата 2015 г. е стратегическa за инвестициите в региона. 78 % от всички сделки са осъществени от стратегически инвеститори. Най-висок дял на такива сделки има в Хърватска (96 %), Сърбия (93 %) и Словакия (86 %). Финансовите сделки са най много в Унгария (38 %) и България (30 %).

През 2015 г. са отчетени 50 сделки на пазара на сливания и придобивания у нас. Това е с 10 сделки по-малко спрямо 2014 г. и е понижение със 17 %. Обемът също намалява от 1.28 млрд. долара на 970 млн. долара през 2015 г. Близо две трети (62 %) от сделките през миналата година са на местни компании, а 32 % - на чужди.

Една от най-стратегическите за българския пазар сделки е продажбата на "Дурапак" АД на британската DS Smith Plc за 341,5 млн. долара. Следващата по обем сделка е продажбата на Bultel Cable Bulgaria (Близу) за 249,6 млн. долара на MobilTel и на трето място се нарежда продажбата на Kai Group на американския инвеститор Mohawk Industries Inc за 192,6 млн. долара.

В региона на Централна и Югоизточна Европа, Турция за трета поредна година оглавява първото място по атрактивност към инвеститорите, реализирайки общо 312 сделки през 2015 г. Привлекателни за инвеститорите остават и Полша и Чехия, които заемат второ и трето място в класацията, затваряйки съответно 278 и 185 сделки, сочи още анализът на EY. В Сърбия въпреки спада на броя реализирани сделки, размерът им бележи най-висок растеж в региона – от 200 млн. долара през 2014 г. на 900 млн. долара през 2015 г.

"Сърбия става една гореща инвестиционна дестинация. България вече започва да се конкурира и с такива държави като Сърбия и Македония, които до преди известно време бяха извън радара на инвеститорите", коментира Диана Николаева, съдружник отдел "Консултации по сделки" в EY България.


 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер