финанси > застраховане
Мария Велева: Свидетели сме на един съвсем различен свят, COVID-19 промени и пренареди изцяло дневния ред на всеки
|
Изпълнителният директор на Застрахователeн брокер Балкан АД пред exporter.bg за това как пандемията коронавирус промени света на застраховането
«В застраховането се оказахме в ситуация, в която повечето малки и средни бизнеси бяха принудени да спрат или намалят дейността си поради обявяването в много държави на извънредно положение, съответно и карантина», отбелязва Мария Велева.
|
Малко предистория
Застрахователен брокер Балкан АД е член на Worldwide Broker Network (WBN), най-голямата в света верига от независими застрахователни брокери и четвъртата по големина сред всички брокерски вериги, която генерира 5.46 млрд. щ.д. приходи от застрахователно посредничество и консултантски услуги. Европейската регионална конференция на WBN (Worldwide Broker Network) за 2020 г. се проведе от 26 до 28 януари в хотел Хилтън в София. Домакин на срещата бе Застрахователeн брокер Балкан АД. Тогава коронавирус в Европа нямаше.
Г-жо Велева, как пандемията коронавирус промени света на застраховането?
- Виждам, че представянето, което сте подготвил споменава Европейската среща на WBN в София в края на януари, когато бяхме щастливи и горди за посрещнем повече от 150 застрахователни брокера от четири континента. Само два месеца след това сме свидетели на един съвсем различен свят, COVID-19 промени и пренареди изцяло дневния ред на всеки.
В застраховането се оказахме в ситуация, в която повечето малки и средни бизнеси бяха принудени да спрат или намалят дейността си поради обявяването в много държави на извънредно положение, съответно и карантина. В имущественото застраховане, важен риск, който може да бъде покрит, се нарича „ Загуби от прекъсване на дейността“. По тези полици може да се получи обезщетение, което да покрие постоянните разходи на фирмата, както и загубената печалба, в случай че събитието е покрито по основната полица. Повечето застрахователи обаче, не предоставят покритие за прекъсване на дейност вследствие на зараза. В UK Асоциацията на застрахователните компании коментира, че по стандартните полици спиране на бизнеса, наложено от правителството, не е покрито. По-късно, същата асоциация обяви, че британските застрахователи ще изплатят обезщетения от £275 милиона британски паунда по застраховки „ Отмяна на пътуване“ и разходи за репатриране.
Практиката е съвсем различна в САЩ, където в три щата - Ню Джърси, Охайо и Масачузетс местната власт се опитва да принуди застрахователите да платят загубите от прекъсване на дейността на компании с по-малко от 100-150 служители, когато това е станало в изпълнение на държавно разпореждане, въпреки липсата на покритие. В Ню Джърси подобен законопоект засега остава блокиран.
Наскоро собственикът на Cinema Grill, Hollywood Palms Cinema и District Theatre заведе иск срещу представители от Lloyd’s of London, застраховали кинотеатрите им с полица за US $1 милион и покритие от загуба на печалба, но отказали обезщетение във връзка с пандемията от COVID-19.
Вашата компания е представител на WBN за България, Северна Македония, Албания и Румъния. Какво се случва на тези застрахователни пазари към днешна дата?
- Пандемията и карантината определено забавят функционирането на застрахователната индустрия навсякъде, и в четирите пазара, на които ние оперираме, като според нас държавните мерки са най-строги в Румъния. Почти всички служители на застрахователите работят дистанционно, което неминуемо забавя процеса на офериране, издаване на полици и съпътстващи документи. Голяма част от неспешните огледи са отложени за след края на пандемията, някои от застрахователите предложиха претенции само по документи и снимки, когато щетите не са значителни. Огледите за оценка на риска са отложени за след края на извънредното положение навсякъде. Учудващо за нас, наблюдаваме доста по-спокойни реакции към пандемията в Северна Македония, където продължава интереса към презастраховане и в тези условия.
Какво влияние оказа пандемията на българския застрахователен пазар?
- Със съжаление отбелязваме, че почти всички застрахователи изключиха покритието срещу рискове свързани със заболяване с коронавирус, по застраховки «Помощ при пътуване - медицински разноски» и «Отмяна на пътуване». Сами можете да видите разликата между един голям, добре регулиран и пазарно ориентиран застрахователен пазар като този в UK и местния пазар тук. Както вече споменах, британските застрахователи ще изплатят обезщетения от £275 милиона британски паунда по застраховки „Отмяна на пътуване“ и разходи за репатриране. Мотивът на българските застрахователи е, че не се покриват щети по време на пандемия.
Кои са най-търсените застрахователни продукти предлагани от Застрахователен брокер Балкан в тази изключително тежка и трудна ситуация? Как могат те да помогнат на бизнеса, когато за не малка част от него става въпрос за оцеляване? - В условията на разпространение на COVID-19 и обявената пандемия, в периода на извънредно положение, в който много компании са ограничили или преустановили дейността си и изпитват затруднение при обслужване на търговските си задължения, се увеличава рискът от неплащане и нарастване на просрочените вземания. В тези сложни времена, когато част от фирмите изпитват проблеми със събирането на вземания ние във ваша полза направихме видео-сесия, в която обясняваме какви решения има този проблем (YouTube ).
Нашата цел е бъдем в подкрепа на бизнеса, най-вече на микро, малките и средни предприятия, като правим най-доброто за своите клиенти при управление на техните полици и използваме нашето влияние и авторитет пред застрахователните компании, да бъдат по-гъвкави по отношение на плащанията на премии, такси и други договорни задължения.
Вземанията са актив, който заслужава защита. Затова и основна функция на Застраховка „Търговски кредитен риск“ е защита на българския търговец и износител от финансови загуби, причинени от неплащане от страна на купувача по договори за доставки на стоки и услуги или по договори за износ. Чрез тази застраховка той става финансово по-стабилен и му се дава възможност за по-добро бизнес планиране и ефективно управление ликвидността на компанията. Създава се възможност и за финансиране на дейността му чрез осигуряване на необходимия оборотен капитал и отпускане на банков кредит.
Като посредници с дългогодишен опит в тази сфера, ние от застрахователен брокер Балкан успяваме да договорим благоприятни условия със застрахователите, да предоставим подходящи оферти и да консултираме нашите клиенти при вземането на най-добро решение за застраховане на техните отсрочени плащания.
Други съвети, които даваме, са свързани с покритие за служителите от заболяване, включително COVID-19 при болнично лечение или фатален край, както и застраховка за киберсигурност - риск, който значително се увеличава при работа на служителите дистанционно.
Стартирахме уебинари в помощ на клиентите, която можете да намерите станицата ни във Facebook , както и в канала ни в YouTube. Можете да ги гледате и на живо - всеки вторник и четвъртък от 11 ч. На разположение сме за анализ, свързан с конкретните нужди.
Благодаря за това интервю!
Димитър Дженев
|