коментари > анализи
Българските фирми се интересуват от участие в онлайн събития с цел разширяване износа на техните продукти
|
Те имат нужда от консултация по конкретен въпрос, свързан с външнотърговската им дейност, показва проучване на БТПП
Секторите, които са интересни за фирмите при тази онлайн активност, са: хранително-вкусова промишленост, машиностроене, химическа промишленост, търговия на дребно, ИКТ, текстилна промишленост, транспорт и логистика
|
65 % от предприемачите в България са подготвени за участие в онлайн събития и нямат нужда от допълнително съдействие в тази насока. 22% от тях споделят, че имат нужда от консултация по конкретен въпрос, свързан с външнотърговската им дейност, а съдействие за изработване на уеб сайт – 7%. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) свързано с интереса и нагласите на фирмите за участие в онлайн бизнес срещи и изложения.
Анкетираните компании предпочитат да участват най-вече в двустранни бизнес срещи (88%), електронни изложби (58%), както и в онлайн информационни събития и конференции.
Интересите към различни региони и пазари са разпределени равномерно, като например 36% от фирмите са насочени към Индия, 35% - към Китай и около 30% към страните от Централна и Западна Европа, включително съседните на България държави. Контактите с по-далечни партньори от Северна и Южна Америка също са желани, но в по-малка степен, показва проучването.
По отношение на секторите, към които българските фирми, готови да участват в онлайн събития, проявяват интерес се очертават следните области: хранително-вкусова промишленост, машиностроене, химическа промишленост, търговия на дребно, ИКТ, текстилна промишленост, транспорт и логистика и др.
Резултатите от анкетата дават важни ориентири в коя посока да се фокусират усилията на институциите и държавата в полза на бизнеса, както и къде да се насочат средства от ЕС.
Около 20% от фирмите нямат опит за участие в онлайн събития. Съответно, е необходимо да се предвидят действия за подготовката им. Повече от половината запитани компании – 56% нямат собствен интернет сайт, а само 5 % са въвели информация за продуктите си в онлайн платформата BG Barcode. Тя позволява добавяне на информация, която се използва от водещи електронни магазини, посредством Глобален електронен регистър за информация - GEPIR, разработен от организацията GS1.
Половината от участниците в допитването имат готово електронно представяне на дейността и продуктите, както и оферти за потенциални клиенти.
63% от компаниите имат опит с износ. Като се има предвид, че голяма част от БВП на България се формира от износа, това е много показателен резултат. Една част от фирмите са осъзнали необходимостта да се усъвършенстват, за да имат потенциала и да изнасят. Съществуват известни пречки за това, които трябва да бъдат премахнати.
Положителен е фактът, че 65% от фирмите са подготвени, но с оглед на динамичната икономическа среда, проследяването на новостите в информационните технологии и външнотърговската дейност е задължително.
Друг резултат от проучването, който впечатлява е, че 96% от фирмите имат нужда от допълнителни насоки в областите маркетинг, реклама и намиране на нови пазари.
|