коментари > интервюта


Ян Крюкемайер: Международната търговия създава стабилност и увеличава просперитета за всички

Президентът на Конфедерацията на асоциациите на международните търговски къщи (CITHA) пред exporter.bg за българския износ и възможностите за инвестиции в България

“Ярката и иновативна ИТ среда в България, с отлични продукти и услуги, е скрит скъпоценен камък, за който много пазари все още не знаят”, казва Ян Крюкемайер.

В поредица от интервюта exporter.bg – експортния сайт на България, ще представи дейността на Конфедерацията на асоциациите на международните търговски къщи (CITHA)  и нейните членове – организация основана още през далечната 1956 г.

Г-н президент, бихте ли представили Конфедерацията на асоциациите на международните търговски къщи (CITHA)?

- Конфедерацията на асоциациите на международните търговски къщи (CITHA) е основана през 1956 г. като малка група от международни търговски компании в Скандинавия с цел да се срещат веднъж годишно, за да обменят информация за своите дейности и да представляват общи интереси.

През 1971 г. така нареченият "Стокхолмски клуб", към който скоро се присъединиха германски и холандски международни компании, получи своя устав и ново име:

От ляво на дясно по време на конференцията в хотел Анел: Димитър Данчев - заместник-министър на икономиката и индустрията, Найден Недялков - президент на Българската експортна асоциация (BEXA), Ян Крюкемайер - президент на CITHA и Гълъбин Гълъбов - председател на УС и изпълнителен директор на БАЕЗ

CITHA беше официално учредена като международна организация-чадър за национални търговски асоциации.


Днес CITHA има 10 члена с Австрия, Германия, Италия, Испания, Швейцария и Обединеното кралство. През 2005 г. с указ на Министерството на правосъдието CITHA стана неправителствена организация, регистрирана в Брюксел и призната от важни международни институции като Световната банка, МВФ, UNCTAD, OECD, СТО и Комисията на ЕС.

Ние сме ангажирани с отворена, отговорна международна търговия. Защото сме убедени, че международната търговия създава стабилност и увеличава просперитета за всички. Особено сега, когато големите икономически блокове заплашват да се раздалечат, ние вярваме, че е по-важно от всякога да направим всичко възможно за укрепване на международната търговия и борба с протекционизма. На всички трябва да е ясно, че ние ще решаваме само заедно основните въпроси, свързани с климатичната политика и геополитически проблеми.

Каква е представата Ви за инвестиционната и бизнес среда в България? Компании от Вашата асоциация биха ли инвестирали у нас?

- В България се наблюдава положително развитие от няколко години, въпреки че войната в Украйна и повишената инфлация създават рискове за силен растеж. Когато става въпрос за ключови индустрии на България, всички развити сектори определено представляват интерес за инвестиции. Като се има предвид настоящата ситуация на нарушени и стресирани вериги за доставки, България може да бъде реална алтернатива за намаляване на рисковете във веригите за доставки. България има голям потенциал в това отношение благодарение на своите клъстери в автомобилната индустрия, наред с други.

Кои български стоки биха намерили добър прием на западните пазари и в частност в страната, която представлявате?

- Всички продукти, с които България вече е известна в износа: горива, мода като например облекло и обувки, машини и транспортни средства, химикали. Да не забравяме ярката и иновативна ИТ среда с отлични продукти и услуги. Това може да е скрит скъпоценен камък, за който много пазари все още не знаят.

Аз лично станах фен на българските вина. Лозарството има дълга традиция тук и България е една от най-големите винопроизводителни страни в Европа. За съжаление в Западна Европа все още е трудно да се намерят вкусните вина Памид, Мерло или Ркацители.

Благодаря Ви за това интервю!

Още за CITHА

Европейската конфедерация на асоциациите на международните търговски къщи e създадена през 1956 г. в Брюксел и е призната от важни международни институции като Световната банка, МВФ, UNCTAD, ОИСР, СТО, Комисията на ЕС и др. Днес организацията има много редовни и асоциирани членове в цяла Европа, включително Австрия, Германия, Франция, Унгария, Италия, Швейцария, Турция, Обединеното кралство и др.

Генералната цел на Европейската конфедерация на асоциациите на международните търговски къщи е през настоящата година да се постави акцент върху Източна Европа като се даде възможност на членовете на организацията да се запознаят с местните познания и разбирания за пазара, както и с възможностите за осъществяване на бизнес в тази част на Европа.

Президентът на Конфесерацията Ян Крюкемайер, подчертава в писмо до Българската експортна асициация  и сайта exporter.bg, желанието на тази международна организация да осъществи контакт между нея и българското правителство, българската бизнес общност и институциите, които съдействат за търговията и износа.

Участниците в конференцията в хотел Анел

Този контакт се осъществи в рамките на два дни - по време на коктйел, даден в чест на CITHA в Националната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий" и на конференцията, която се проведе в хотел "Анел".

(Очаквайте интервюта с президенти на асоциации от други държави, членки на CITHA, които заедно с Jan Krückemeyer посетиха България по време на годишната среща на Конфедерацията. Тя се състоя по покана на Българската експортна асоциация и бе осъществена с организационното съдейстивие на сайта exporter.bg)

Димитър Дженев

Снимки: Божидар Марков

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер