финанси > инвестиции
Външният поглед, който помага
|
Васил Райчев пред exporter.bg за новото си бизнес амплоа – да бъдеш консултант
Много български производители не знаят как да сложат крака на вратата, за да влязат и да проведат първия успешен разговор, който ще им донесе продажби и печалби на външните пазари
|
Васил Райчев влиза в ново бизнес амплоа. Ще развива консултантски бизнес. Казва, че естествено е стигнал до това решение. Защото след като 15-20 години си работил нещо, то става част от живота ти.
Тези натрупвания през годините те карат да виждаш нещата по-ясно от другите. Започваш да ги разбираш и да помагаш на колеги и приятели. Със съвети, с мнения, докато неизбежно стигаш до извода, че това може да се превърне в бизнес. Именно това Васил Райчев осъзнал и решил да превърне в реалност. Г-н Райчев, влизате в нов бизнес – консултантския. Кое и защо ви тласна в тази посока? - Първо искам да кажа, че новото в случая е добре познатото старо. То се базира на моя близо 18 годишен опит в областта на търговията, развитието на търговска дейност и изграждането на магазини в България. Създавам консултантски бизнес, който да обслужва интересите на всички фирми в посока оптимизиране на дейността в търговията. Това включва човешките ресурси, обслужването на клиенти, работата със стоки. Т.е. всички области, с които търговията има ключови допирни точки. Аз и моят екип ще се опитаме да бъдем полезни на хората, които имат кураж да правят такъв бизнес в България. Другото, което ме подтикна към този бизнес е моето разбиране, че когато правиш нещо, трябва да го правиш правилно. Защото сегашния пазар не позволява дълго време да вършиш нещо по начина, по който си го вършил преди 5 години. Много често един предприемач поддържа определен бизнес на загуба, преливайки приходи от друг бизнес, което не е редно. Това може да работи краткосрочно, но като цяло е пагубно за бизнеса. Ако губиш е по-добре да спреш и да затвориш тази страница. И тук идва на помощ консултантството. Но то е скъп продукт? - Да, навсякъде по света, консултантството е скъп продукт. Но това, което аз и моят екип ще правим за клиентите, ще бъде на цени и условия, които всеки може да си позволи. Къде ще е силната страна на вашите консултации? - В реалния анализ, преценка и препоръки, как да се оптимизира работата в условията на една много тежка икономическа ситуация. Нещо, от което в България повечето фирми в сферата на ритейла имат необходимост. На какви клиенти ще разчитате – чужди или български? - Ще разчитаме основно на чужди клиенти и на по-големи български компании, които са осъзнали необходимостта от един външен поглед върху начина им на работа, върху модела по който работят. Върху това, което са направили до момента. Дали то е актуално и в крак с пазара. Други потенциални наши клиенти могат да бъдат предприемачи, които имат вече бизнес в България, но искат да се развият навън. Има много български производители в областта на модата, както и в други сфери, които към момента нямат никакъв опит с чужди пазари. Те не знаят, как да сложат крака на вратата, за да проведат успешно първия разговор, който ще им позволи да направят печеливш бизнес извън България. А създаването на един бранд не е проста работа. В България това се получава по естествен път. Но когато един бранд отиде в чужда държава, там вече трябва да го наложиш по правилата на маркетинга и брандирането в Европа, а не в България. Имате богат опит и познания за чуждите пазари. Бил сте на много изложения в Европа, посещавал сте Азия, Северна и Южна Америка. Това навярно ще ви помогне в новия бизнес? - Това е нещото, което ми остава като едно добро натрупване, един добър опит за бизнеса, с който съм се занимавал до момента. Последните 5-6 години бяха изключително активни в комуникациите ми с чужди компании и в това да науча, как се работи на чуждия пазар. Трябва да ви кажа, че в Азия, Северна и Южна Америка, пазарите се развиват много по-динамично, отколкото в Европа. Контактът с такъв тип пазари ще допринесе да се наложат много по-добри модели на работа и в България. Смятате ли, че българските модни производители имат реални шансове на тези пазари? - Имат много сериозни възможности да пробият в Източна Европа, защото модната продукция, която се прави в България, е на достъпни цени и е позната като визия в тези страни. И в Русия, и в Украйна, и в Румъния, и на Балканите като цяло, българските модни производители, могат да намерят едно добро посрещане. Връзките ни с тези страни са традиционни. Там всичко българско се смята за добро. Много по-трудно е български марка да пробие на английския пазар, например, където за българските продукти няма много информация или някаква представа за високо качество. Благодаря за това интервю.
Димитър Дженев
|