коментари > анализи


Хазяйка, есть свободные квартиры?

По Северното Черноморие отвсякъде се чува славянска реч, обявите за продажба на имоти са на руски език. Преди години бяха на английски

Странно, но дори след миналогодишната издънка на един известен доскоро туроператор, руснаците стартират доста силно с посещенията си на нашите курорти това лято.

Хазяйка, есть свободные квартиры? Този въпрос, извикан под прозореца на стаята, ме събуди рано сутринта в края на юни в къщата на брега в Обзор (на снимката), където бях отседнала за две нощувки по моя Черноморски маршрут. Бях тръгнала да си почивам активно от юг на север с кратки престои в някои от по-известните курорти.

Когато минах през Бургас всичко си беше по старому, все още не го бяха „налазили” масите от български и чуждестранни туристи, въпреки че тук-там звучеше непозната реч.

Приготовленията за посрещането на лятната човешка „вълна” вървяха с пълна сила, но някак липсваха все още онази шумотевица и стълпотворение по стъргалото, така типични от края на юли до втората половина на август. А може би, защото градът е голям, не правеха впечатление няколко хиляди души в повече.

В Обзор беше друго нещо. Някои от хотелите вече бяха пълни „до дупка” с преобладаващо руски туристи, като за цвят имаше и немци. По улиците на градчето се чуваше и друга славянска реч.

Сергиите и магазинчетата за дрехи бяха обсадени от все още не много на брой, но решени на всяка цена да напазаруват нещо полякини и чехкини.

Това ми напомни времето преди повече от 20 години, когато те бяха търговките, разгънали плажни кърпи върху пясъка, а до тях кошници пълни с крем „Нивеа”, парфюм „Бич може” и какви ли не още чудеса, достъпни единствено на тези импровизирани сергии за българския потребител.

Така беше тогава, но сега криза не криза, хората идваха на почивка като в доброто старо време и правеха оборот на местния бизнес, дори търсеха квартири по изпитания стар начин – от врата на врата.

Правеха бойкот на интернет по примера на местното население, което ги чакаше пред вратите на къщите, а не пред екраните на компютрите си!

В Св.св. Константин и Елена почивните станции бяха започнали да се запълват, хотелите – също. Туроператорите си бяха свършили съвестно работата и плажовете се изпълваха с глъч на туристи от северните части на Европа.

Случайно или не, но отново преобладаваше славянската реч, а това, че надписите на рекламите за продажби на имоти са в по-голямата си част на руски, а не както до преди няколко години на английски, дава съвсем ясен сигнал откъде се очакват инвестициите и тази година.

Привидното спокойствие на Златни пясъци може да излъже само на пръв поглед преминаващия набързо през тях турист. Автобусите, превозващи почиващите от чартърните полети, изсипват група след група пред хотелите.

Странно, но дори след миналогодишната издънка на един известен доскоро туроператор, руснаците стартират доста силно с посещенията си на нашите курорти това лято.

Дано да остане тази тенденция, защото като изключим „алкохолния” туризъм на скандинавците, какво друго ни остава в тази криза?

Мелания Рашева

 

 
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер

Анкета

Ще стане ли България Силициевата долина на Балканите?
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер