коментари > анализи
Първата цигулка на щурците - Христо Фотев

|
Поетът Деньо Денев предостави на exporter.bg своето есе за Христо Фотев, смайващо с поетичната си сила и проникновение
В българската литература Богът на поезията, колкото е бил благосклонен към Пейо Яворов – толкова по-късно е и към Христо Фотев. Поетът, който определи за себе си ролята – първа цигулка на щурците!
|
Имам вътрешното усещане,че духът на Фотевата поезия е обагрен с едни от най-дивните цветове на словесната вселена – Артюр Рембо и Александър Вутимски. Не съм търсил и не искам доказателства в подкрепа на това чувство,за да не нараня обсебилата ме магия. Мисля също,че по-малко поетическият тембър и повече човешките жестове на Иван Пейчев са привличали Христо Фотев. Той ги приема за свои и с тях участва в пантомимата на живота. „Животът ми е моето призвание” изповядва Дон Кихот, който в случая се явява говорител на поета. Това признание е изваяна крилата фраза, наподобява движението на рапира. Но рапира, държана от опитната ръка на достоен рицар. Такъв рицар на българското слово е Христо Фотев. Той е победител: с атомите на живота облъчи своето слово и сега словото му има сиянието на самия живот. Това сияние прави единствени и неповторими образите в неговата поезия. А те са майката и бащата, любимите и децата,най-голямото събитие – Морето, сезоните и гларусите, Слънцето и Луната, птиците и цветята, делфините и морските дървета, градовете – Истанбул, Бургас /най-вече!/, Созопол и… Лисабон. И в този дълбоко личен и космически по своите духовни мащаби свят най-съкровено място заема България. Христо Фотев сам ни подава ключ за своята поезия със следните стихове: „… аз ще се боря със живота, който ни ражда за любов, а после страшно враждува с любовта…” В тази борба той намира човешкото си щастие /обикната, многократно употребявана от поета дума!/ и шанса си на творец. Неговите оръжия са Словото и Любовта на беззащитното му сърце. Двама от боговете – на Светлината и на Водата – са налели най-много от божествената си кърма в чашата на поетовата душа. Мисля така, защото светлината е най-първата сестра на Любовта, а водата е от кръвната група на Свободата – единствената, в която поетът е разтворен докрай, целият. И докато контрапункт на думите е мълчанието, то винаги на срещуположната страна на живота стои смъртта. На нея Фотев е посветил специална декларация /опит за манифест/. Красноречиви са нейните последни редове: „Безмилостна – без милост съм и аз към вас, госпожо, просто аз се смея /но през сълзи/ пред тъпата ви власт не да смъртея с вас, а да живея е моят избор…” Заявеният избор и най-вече цялата поезия на Христо Фотев, озарена от изключително жизнелюбие, е прекрасно „Да” на живота и категорично „Не” на смъртта. Неговите метафори покоряват въображението не само с яркостта си, но и със своята внезапност.Тръпката от изненадата прибавя нов силен нюанс в хедонистичното преживяване от досега със словото. Като светлинен лъч пред очите ни избликва метафората: „Локомотивът е пробуден лебед”. Лебедът чудесно ме подкрепя. Но аз съм повече благодарен на пробуждането, защото всеки път то се явява като ново раждане и поредно откриване на света. И навярно откривателската страст на поета го е накарала да отъждестви локомотива с лебеда, когато общото между тях е само първата им буква. В българската литература Богът на поезията, колкото е бил благосклонен към Пейо Яворов – толкова по-късно е и към Христо Фотев. Поетът, който определи за себе си ролята – първа цигулка на щурците!
Деньо Денев
|